I dag åpner tjenesten slettmeg.no for fullt. Denne tjenesten er en rådgivningstjeneste for norske nettbrukere som føler seg krenket på nett.

Tjenesten er et direkte resultat av Personvernkommisjonens rapport fra 2009. Datatilsynet har konkludert med at tradisjonelle mekanismer for å hindre sjikane ikke fungerer på internett.

Tjenesten legger vekt på å være tilgjengelig for hele befolkningen og i tillegg til en utførlig nettside kan man også prate med rådgivere på telefon eller via nettprat og e-post.

– Slettmeg.no er et personverntiltak med praktiske løsninger for øyet, men det er ikke et sensurorgan. Tjenesten vil derfor ikke ha en magisk sletteknapp som kan trykke på ved behov. slettmeg.no skal basere seg på hjelp-til-selvhjelp ved bruk av sunn fornuft, og ikke trusler om sanksjoner fra Datatilsynets side, sier Georg Apenes, direktør i Datatilsynet.

Det er foreløpig ansatt to rådgivere på heltid for å drive tjenesten. Men flere ressurser kan tildeles dersom det blir behov.

– Vi ønsker kontakt med alle som oppdager uønskede opplysninger om seg selv på nett, og som lurer på om det er mulig, og hvordan man best kan gå frem, for å få disse slettet eller endret. Det kan være et bilde som er publisert uten samtykke, personlige opplysninger, uriktig informasjon eller sjikane. Det kan også være opplysninger man selv har publisert, men som man nå ønsker å få slettet, sier Ole Morten Knudsen, en av to rådgivere i slettmeg.no.

 

- Stort behov
Fornyingsminister Rigmor Aasrud overvar åpningen av slettmeg.no. Hun mener tjenesten kommer i grevens tid.

– Jeg vil si gratulerer til oss alle. Jeg tror mange vil få god hjelp av denne tjenesten og jeg tror mange vil få behov for den. Den blir et viktig verktøy for veldig mange, sier Aasrud.

Fullt så pessimistisk er ikke bransjen selv. Bloggsamfunnet iPublish.no har 10.000 registrerte norske blogger.

– Vi får henvendelser om krenkende innhold sjeldnere enn en gang per måned, sier grunnlegger og medeier av iPublish Thomas Moen til Dagensit.no.

Han legger til at han aldri har vært nødt til å slette krenkende innhold lagt inn på tjenesten. Det gjør stort sett de som har lagt ut sjikanen selv.

– Det hjelper stort sett å megle litt mellom partnene, sier Moen.

Kontaktformidling
Den samme taktikken er det slettmeg.no selv legger opp til.

– Dette er ikke et akuttmottak for krenkede personer. Det vi kan gjøre er å veilede og gi råd og opprette kontakt mellom parter. Vi har ingen sletteknapp å trykke på og ingen makt til å kreve noe endret eller slettet, sier Knudsen.

Han sier at man må være forberedt på at det kan ta tid å få gjennomført endringer. Ikke alle nettsider er like raske til å følge opp.

Det er også stor forskjell på nettsider som driftes etter norsk lov og de som er plassert utenfor EU. En nettside som henvender seg til nordmenn, men som ikke er basert i Norge og ikke har «.no» adresse trenger ikke følge norsk lov uansett.

– Skal man først bli krenket er det best å bli krenket på en «.no» side, sier Knudsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.