Wachau, Østerrike: Med omstridt design kommer Mercedes med en oppusset utgave av sin firedørs luksuscoupe, CLS.

Du skal være ekstremt observant for å se noen forskjeller, for endringene er svært diskrete. Det er nye støtfangere, en ny grill og nye speil med pilformede blinklys.

Mindre motor
Den største nyheten er den minste motoren. Innstegsmodellen blir nå CLS 280 til 899.600 kroner. Da får du en seksylindret motor på tre liter som yter 231 hestekrefter. Dreiemomentet er på 300 Newtonmeter og bilen gjør null til 100 km/t på 7,7 sekunder. Greit nok, med andre ord.

  Hvis du ikke synes greit nok er greit, er toppmodellen som før den 514 hestekrefter sterke CLS 63 AMG. Og med denne motoren går det virkelig unna. Her snakker vi V8-er på 6,2 liter og et dreiemoment på 630 Newtonmeter. Null til 100 km/t går unna på 4,5 sekunder og toppfarten er selvfølgelig begrenset til 250 km/t.

Uønsket hjulspinn?
Da Petter Stordalen for noen år tilbake mistet lappen utenfor Theatercafeen i Oslo for spinning på snøen, var det forgjengeren til denne bilen han satt i. Han fikk riktignok tilbake lappen, men vi skjønner godt at hjulspinn kan bli et problem i denne bilen. Også på asfalt spinner bilen ved gasspådrag, før antispinnfunksjonen slår ordentlig inn og hjelper dekkene med festet. Denne motoren er rett og slett en nytelse av en kultivert kraftpakke.

Du kjenner at dette er en stor bil, men kurvekjøring er ikke spesielt kjedelig av den grunn. Bilen er svært sportslig, med presis styring og en relativt kontant gassrespons. Skulle ikke automatgiret være så raskt som ønskelig, kan spakene bak rattet benyttes effektivt.

Ultrakomfortabel
  Men det er ikke kun motoren som imponerer i denne bilen. Setene kan som i S-klassen justeres i alle retninger. I tillegg har den også de dynamiske sidestøttene som pumper seg opp alt etter hvordan bilen krenger.

I tillegg kan ryggen få seg en massasje under kjøringen. Hvis vi tenker oss at det går et skille mellom ryggmassasje og en irriterende unge som sitter bak og sparker deg i ryggen, greier Mercedes hårfint å havne på den riktige siden.

Konkurrenter
Komforten er det med andre ord ikke noe å si på, ikke for noen av de fire det er plass til i bilen. Av konkurrenter er det ikke så mange å velge i, før Porsche kommer med sin firedørs coupe Panamera eller Aston Martin med sin Rapide. BMW kommer kanskje med en konkurrent basert på sin konseptbil CS. Italienske Maserati kan ha noen aktuelle modeller, men ellers er vel kundene heller opptatt av hvilken annen Mercedes som kan passe deres smak.

Prisene gjør at dette ikke akkurat blir noen volumbil. I 2007 ble det ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, solgt 29 CLS i Norge.

Konklusjon:Liker du designet og har pengene, er det ikke noen tvil om at trivselen er høy i en CLS.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.