BankID kan brukes både til å logge seg inn på nettbanken og til signering av noen typer avtaler. Stadig flere bruker BankID og og tjenesten kan brukes på stadig flere nettsider. Spørsmålet er nå om stridighetene med det offenltige er forbi.

BankID kan brukes både til å logge seg inn på nettbanken og til signering av noen typer avtaler. Stadig flere bruker BankID og og tjenesten kan brukes på stadig flere nettsider. Spørsmålet er nå om stridighetene med det offenltige er forbi. Foto: Gunnar Lier

Nå avgjøres 5 års dragkamp

Skal banknøkkelen din også kunne åpne døren hos Skatteetaten og andre offentlige tjenester?

Jonas Blich Bakken

Publisert: 15.03.2010 - 13:27 Oppdatert: 15.03.2010 - 14:49

Det var aldri meningen at du skulle bruke pinkoder fra et brev til å levere selvangivelsen på nett. I fremtiden skal innlogging på slike tjenester bli både enklere og sikrere, og samarbeid med bankene kan bli svært viktig for å oppnå dette.

Men første runde mellom BankID og staten endte med full krasj. Tidligere moderniseringsminster Morten A. Meyer hadde sett for seg at bankenes elektroniske id-løsning også skulle kunne åpne portene til det offentliges nettjenester, men forhandlingene strandet for fem år siden.

Nå er prosessen ved et nytt veiskille, og BankID spiller ballen over til Direktorat for IKT og forvaltning (Difi), som skal bedømme om tilbudet er godt nok.

- Det har vært forhandlinger med Difi om elektronisk id i flere måneder. Fredag gikk fristen ut for å levere tilbud, og vi har levert vårt tilbud, sier Mona Strøm Arnøy, kommunikasjonssjef for BankID Norge, til Dagensit.no.

Les mer om forrige runde: Gir etter i MinSide-strid

Kraftig forsinket
Sammenbruddet har kostet mye tid i arbeidet med å utvikle offentlige nettløsninger, og hittil har folk måttet leve med lite brukervennlige pin-koder sendt ut via posten. Det betyr imidlertid ikke at prosessen har stått stille.

Siden forrige sammenbrudd har det offentlige utviklet sin ID-portal, som gjør det mulig for folk å bruke flere forskjellige id-løsnigner mot det offentlige. BankID vil dermed uansett ikke få noe monopol. Ved siden av dem er det ført forhandlinger med Buypass, som leverer sikkerhetsløsningen til Norsk Tipping, og Commfides. Dessuten har Difi en egen løsning som er godkjent for en del transaksjoner.

Les om den elektroniske id-portalen: Sjekk selvangivelsen med tippekortet

Størrelse teller
Man kan med andre ord komme til å bruke tippekortet eller andre løsninger, selv om BankID ikke skulle komme gjennom nåløyet. BankID sitter likevel noen sterke forhandlingskort. For å få økt bruk av offentlige nettjenester kreves det nemlig enkel og sikker innlogging, og da er det en fordel å bruke løsninger folk kjenner fra før.

BankID har 2,3 millioner brukere og er hyppig i bruk, slik at folk stort sett husker passordet mellom hver gang.

- Vi håper at vi blir godtatt, og vi er overbevist om at vi får en langt raskere utbredelse av offentlig ID hvis BankID er blant alternativene, sier Arnøy.

Ifølge BankID ble det i februar alene utført 22,3 millioner transaksjoner med BankID fordelt på 15,1 millioner identifisering og 7,2 millioner signeringer. Dette er svært høye volumer, og det vil utvilsomt være et tilbakeslag for utbredelsen av offentlige nettjenester hvis BankID ikke kan brukes på offentlige tjenester.

- Diskusjonen har gått på flere ting blant annet på løsningstilpasning og selvfølgelig også på pris, sier Arnøy.

Spørsmålet er derfor om deres tilbud denne gangen er spiselig for det offentlige og Difi.

- Vi er ikke sikre på at vi får være en leverandør. Vi er spente, men vi håper selvfølgelig det, sier hun.

Les også: - Ny bank på ett minutt

Lesernes kommentarer

Nå avgjøres 5 års dragkamp

Skrevet av Jonas Blich Bakken den 15.03.2010 kl. 14:01

Skal banknøkkelen din også kunne åpne døren hos Skatteetaten og andre
offentlige tjenester?

Link til hele artikkelen

Re: Nå avgjøres 5 års dragkamp

Skrevet av Eivind den 15.03.2010 kl. 14:28

Noen grunn til at teksten står flere ganger etter hverandre i denne artikkelen?

Re: Nå avgjøres 5 års dragkamp

Skrevet av IngenID den 15.03.2010 kl. 15:47

Buypass er jo statens egen løsning, altså i forhandlinger med seg selv. De som ikke skjønner tegningen; ALL trenering er bare et forsøk på å forhindre at BankID blir det eneste alternativet. I mellomtiden forhindrer Difi fornyingen av offentlig sektor.

Re: Nå avgjøres 5 års dragkamp

Skrevet av Bjørn den 15.03.2010 kl. 16:39

Finnes det noen fornuftig grunn til at Norge som eneste europeiske land skal velge en slik Mikke Mus-løsning?
EU-landene går for smartkort som følger standarder og har skikkelig sikkerhet.

Re: Re: Nå avgjøres 5 års dragkamp

Skrevet av x-perten den 15.03.2010 kl. 20:11

Det er ingen annen grunn enn politisering av også dette. Sikkerheten - det som skulle ivaretas - er nå kommet i andre rekke fordi staten gjennom sin egen teknologi satsning - skal tvinge denne på alle.

Som så mange ganger før er vi nok en gang vitne til et korrumpert politisk og byråkratisk styre som pø om pø vil ta livet av denne nasjonen og landet vi kaller Norge.

Re: Re: Nå avgjøres 5 års dragkamp

Skrevet av J.A. den 18.03.2010 kl. 11:20

Enig med artikkelen. Har problemer med å passe pa all passordene mine. Syntes at BANKID skulle holde til alt. Dette er en sikker løsning som er brukt av mange verdens største banker også. Tull å prøve å lage noe spesielt for Norge alene.

Reprise

Skrevet av Morten den 15.03.2010 kl. 14:42

Går ikk an å mise noe når man leser dette, samme tekst om om om og om om igjen.. Klipp og lim??? He he.

Om å høre sin egen stemme...

Skrevet av Kjell den 15.03.2010 kl. 14:49

Jeg la også merke til at teksten kommer ikke mindre enn fem ganger!
Vi har vel alle hørt om folk som elsker å høre sin egen stemme? Dette må være den journalistiske varianten, altså en som elsker å se sin egen tekst... ;-)

Dragkamp?

Skrevet av Kalle den 15.03.2010 kl. 15:36

Det heter da virkelig drakamp på norsk.

Re: Dragkamp?

Skrevet av Klovn den 15.03.2010 kl. 16:10

Fra store norske:

drag|kamp (av dra)
1 tautrekking
2 lengre styrkeprøve det ble d- om OL-plassene

drakamp finnes vitterlig ikke i ordboken.

Bank-ID har ikke tilstrekkelig sikkerhet

Skrevet av Kari Normann den 15.03.2010 kl. 17:58

Bank-ID slik det er organisert og implementert i dag har ikke tilstrekkelig sikkerhet til at det kan brukes forsvarlig i noen annen sammeneheng enn overføring av penger.

Penger kan meget lett erstattes når ting går galt

Bankene sikrer ikke utlevring av kodebrikke (vanlig brev)

Bankene sender ut koder til bank-id som SMS melding

I dag har netcom og telenor ingen kontrol på hvem de deler ut trilling sim til. Alle kan kun be om og få en trilling sim til et bestemt nummer så får de det.

Fraråder på det sterkeste at Bank-ID slik det er implementert i dag brukes til annet enn penge transaksjoner. Penger kan meget lett erstattes.

Re: Bank-ID har ikke tilstrekkelig sikkerhet

Skrevet av Skybert den 15.03.2010 kl. 19:46

Helt enig. Når staten først skal komme med en løsning for elektronisk ID bør det gjøres skikkelig med en gang: Den kryptografiske hemmelige nøkkelen som identifiserer deg som individ må ligge i chipen på et smartkort. Dette kortet har hver enkelt kontroll på, og er også ansvarlig for å sperre hvis det mistes/stjeles, slik som prosedyren rundt bankkort er i dag. IKKE slik som i BankID der nøkkelen som autentiserer deg ligger på en eller annen maskin som BBS har kontroll på.

Re: Re: Bank-ID har ikke tilstrekkelig sikkerhet

Skrevet av x-perten den 15.03.2010 kl. 20:15

Jeg kan bare underskrive alt du sier. Jeg har jobbet med dette i 27 år.

Re: Re: Re: Bank-ID har ikke tilstrekkelig sikkerhet

Skrevet av skitso den 15.03.2010 kl. 22:26

Så du har jobbet med dette i 27 år, og ikke kommet i nærheten av en løsning som er bedre enn BankID. Eller er du den eneste som skjønner hvor genial du er.

Re: Bank-ID har ikke tilstrekkelig sikkerhet

Skrevet av Felix den 17.03.2010 kl. 15:27

BankID utleveres ved kontoopprettelse kun ved personlig oppmøte og fremvisning av gyldig norsk legitimasjon (pass) i bank eller på postkontor (ved nettbank).

Hvorfor ikke bruke Buypass?

Skrevet av Erling den 16.03.2010 kl. 11:11

Løsningen til Norsk Tipping er da sikker. Hvorfor ikke bruke den?

Re: Hvorfor ikke bruke Buypass?

Skrevet av Gjest den 16.03.2010 kl. 14:43

Sikker? Jeg husker hvordan legitimasjonskontrollen var når jeg fikk Buypass. Stoler da mer på BankID.

Re: Re: Hvorfor ikke bruke Buypass?

Skrevet av Erling den 17.03.2010 kl. 15:00

Mener jeg fikk den som rekomandert brev via posten. Og der måtte jeg legimitere meg med førerkort før jeg fikk pakken. Hva er usikkert med dette?

"Experter"

Skrevet av Jon Blund den 18.03.2010 kl. 14:07

INGEN løsning er sikrere enn menneskene som administrer den!

Jeg er enig i at det er mulig å kritisere BankID og andre løsninger for enkelte svakheter. Svakhetene gjør det mulig å "angripe" enkelbrukere, men i liten grad systemet totalt.

At funksjonærene på Posten som skal sjekke legitimasjon (som bank eller førerkort) skal gjøre systemet sikkert må være årets vits! Slike "legg" forfalskes av 16/17 åringer daglig...

Poenget med en løsning for fremtiden må være å finne et system som har en viss utbredelse eller på annen måte er svært enkel i bruk. Det må innebære en sikkerhet som kombinerer flere sikkerhetselemeter uten at det blir for vanskelig med passord og koder.

Nei til BankID

Skrevet av Bankansatt den 16.04.2010 kl. 14:46

Staten velger sin egen løsning, Buypass. Det er vel ingen overraskelse at eierne av BuyPass nok en gang velger sin egen løsning. Ved å stenge BankID ute også denne gangen, får Buypass noen år til på å etablere seg, uten konkurranse fra BankID.

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut