Dagens sabotører knuser ikke vevmaskiner - men lange utredninger gjør ofte samme nytten, mener førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk ved BI.

MODERNE SABOTASJE: Dagens sabotører knuser ikke vevmaskiner - men lange utredninger gjør ofte samme nytten, mener førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk ved BI. Foto: BI

- En generasjon av sabotører

ET SMARTERE NORGE: En hel generasjon står i veien for et smartere, mer effektivt Norge.

Jonas Blich Bakken

Publisert: 04.06.2009 - 10:18 Oppdatert: 25.06.2009 - 09:31

- Hvis jobben din beholdes trass i at den kan automatiseres og resultatet da blir bedre for kunden - da er du per definisjon på trygd, sier Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI.

Han tror det er mange som lever på ”trygd” i dagens Norge, for eksempel rådmannen i en kommune med tusen innbyggere eller folk som plotter inn skjemaer eller sitter på kontorer der de fleste ikke ville møtt opp – hvis det bare fantes en tilsvarende nettjeneste.

Slike nettjenester har staten lenge hatt store ambisjoner om å samle under Minside.no – en portal som skal gjøre offentlige tjenester mer tilgjengelige og livet lettere for landets borgere. Det går svært tregt.


Foto: Olaru Radian-Alexandru/ScandinavianStockPhoto.com

Nærmere 100 planer har kommet inn for hvordan vi kan fjerne sand i det norske samfunnsmaskineriet. Dette er forslag som skal gjøre livet enklere for bedrifter, privatpersoner, spare miljøet eller effektiviserer byråkratiet.
Fristen for å delta i konkurransen er nå gått ut og juryen begynner sitt arbeid. Vinnerne blir pressentert i august.

Forslagene vil bli vurdert av en jury bestående av Endre Rangnes (EDB), Hans Christian Holte (DIFI), Ingvild Myhre (diverse tele), Morten Thorkildsen (IBM) og Per Morten Hoff (IKT-Norge, juryformann).

Dagensit.no fortsetter å skrive om et smartere Norge. Her finner du mer informasjon:

Hvilke prosjekter tror du må til for å forenkle Norge? Bli med i konkurransen "Et smartere Norge".

Krever ny generasjon
Motstanden mot endringer og hensynet til arbeidsplasser er dypt forankret i dagens generasjon, mener Andersen. Men de oppvoksende generasjonene, som alltid har hatt nett, vil ikke akseptere at ting ikke gjøre nettbasert og tilgjengelig.

Inntil da vinner man svært få medaljer som sjef i det offentlige for å gjøre endringer som kan koste jobber. Og man er foreløpig et godt stykke unna at samfunnsnytte går foran lokale budsjetthensyn.

- Det kommer til å ta lang tid før man har kultur, prosesser og måle- og belønningssystemer som gjør at man kan ta ut effektene. Noen må dø først, sier Andersen.

Les også: Ingen snakker med it-ministeren

Unødvendig motstand?
Men Norge er slett ikke dårligst i klassen, understreker Andersen. Hvis man sammenligner med andre offentlige systemer er man ganske gode – det er bare det at det meste kan bli veldig mye bedre.

Problemene er ikke hovedsakelig teknologiske lenger, mener han. Utfordringen ligger i organisering, og motstand mot å innføre ting som gjør arbeidsplasser overflødige.

Men ifølge Andersen hadde de knapt trengt å frykte for arbeidsplasser, på tross av den pågående finanskrisen.

- Det ér mangel på arbeidskraft i Norge. Det vil selvfølgelig oppstå nye arbeidsplasser hvis disse forsvinner, sier han.

Kopierer gammel metode
Endringene vil komme, men de kommer til å ta svært lang tid, gjerne en hel generasjon, tror Andersen.

- Ny teknologi blir alltid først brukt til å automatisere den gamle måten å gjøre det på, sier han.

Han viser til hvordan e-post er en bedre kopi av gammeldagse brev, mens tjenester som Facebook og Twitter, som representerer noe helt nytt, kom tiår senere. Han mener dagens prosjekter ofte handler om gammeldagse skjemaer som legges på nett.

- Man må komme dit at man ikke tenker på hvordan det blir gjort i dag, da blir det drevet fremover. Google-generasjonen gidder ikke det tøyset der, sier han.

Godt forkledd sabotasje
Utifra Andersens beskrivelse utgjør dagens middelaldrende en generasjon av sabotørerer – et moderne tilsvar på ødeleggelsen av effektive vevmaskiner under den industrielle revolusjon – maskiner som tok folks jobber.

- Selvfølgelig er det mye av det, men forkledd i lengre utredninger, mener Andersen.

Han sier mange prosjekter stopper opp av årsaker som i bunn og grunn bare handler om vikarierende motiver. Slike hensyn kan være lokaldemokrati, eldre som ikke kan følge med i utviklingen eller nærhetsprinsipper. Personvernhensyn har så langt stoppet det meste av elektronisk kommunikasjon innen helse, noe som årlig koster 300 millioner bare for utveksling av røntgenbilder.

Les også: - Kaster bort 300 helsemillioner og: Nektes internett - må ta taxi

- Innen helse er det enorme summer å spare på integrering av informasjonssystemer. Men så fort man kommer litt opp i beslutningsstrukturene har ikke folk peiling på teknologi. Da er det noen som sier ”personvern” – så sukker alle rundt bordet og så stopper det opp.

Han mener motstanderne har andre motiver og setter opp en ideell situasjon som krav for å innføre det nye, mens det gamle ikke har vært bra.

- Jeg jobbet på sykehus som ung, og da fløt papirjournalene rundt, sier han.

Begynner med det vanskeligste
En annen strategi kan være å hevde noe er for vanskelig.

- Man tar alltid det mest kompliserte tilfellet og sier man ikke kan automatisere. Løsningen er å ta dette ut, slik Skatteetaten har gjort.

Skatteetaten har laget automatisert selvangivelse for de fleste, og latt de mest kompliserte fortsette å levere på papir. Resultatet er svært bra.

- Folk liker ikke å betale skatt, men har likevel et ok forhold til Skatteetaten, mener Andersen.

Har du en plan som kan fjerne sand i det norske samfunnsmaskineriet? Bli med i konkurransen "Et smartere Norge".

Lesernes kommentarer

- En generasjon av sabotører

Skrevet av Jonas Blich Bakken den 04.06.2009 kl. 10:30

En hel generasjon står i veien for et smartere, mer effektivt Norge.

Link til hele artikkelen

Re: - En generasjon av sabotører

Skrevet av Gumle Måsegg den 09.06.2009 kl. 14:35

BI fyren har rett i at det er motvilje og sabotasje i stor stil i Norge, men det er feil at dette kommer fra en bestemt generasjon. Den kommer fra et visst politisk hold og usolidariske fagforeninger.

Endelig en som ser problemene

Skrevet av Ole Jørgensen den 04.06.2009 kl. 11:01

Glemmer ikke den forrige Statsministeren som nektet å bruke datamaskin, samfunnet blir ledet av "blinde" mennesker.

Korttenkte feilslutninger!

Skrevet av SPECTATOR den 04.06.2009 kl. 11:04

BI har alltid stått for de lettvinte og kortvarige teoriene og løsningene til effektivisering med sterke
innslag av mangel for ansvar på alvirlige feilslutninger jf bankkriser o l. Takk derfor for av og til lange utredninger fra mer kompetent hold og mer gjennomntenkt effektivisering av Norge til slutt. BI-(in)fiserte effektiviseringløsninger har ikke akkurat bevist at de helt holder, og de mangler bl også helt vurdering av mange samfunnsmessige konsekvenser da det kun er bunnlinjen som der teller! Det er alltid noen som må ta regningen til slutt - og det er det man stikker av fra BI!

Re: Korttenkte feilslutninger!

Skrevet av Leif den 04.06.2009 kl. 13:20

Bare rettskrivningen din viser jo hvilken gruppe du tillhører... Tipper du sitter uten utdannelse på et offentlig kontor et sted og er redd for fremskritt. Jeg synes du skal tenke over at det er sånne som deg som hindrer en utvikling som alle vil ha glede av.

Jeg kan ikke fordra snevre kommunale pamper som sitter på kontorene sine og hater alle fra BI av prinsipp.

Re: Re: Dannelse og utdannelse går ikke alltid sammen.

Skrevet av Gjest den 05.06.2009 kl. 10:59

Det jeg synes er trist er at BI ikke fokuserer på å styrke de underliggende fag for de utdanner folk i.

Hederlighet, troverdighet og rettferdighet har blitt gjemt eller glemt i fag der det er å behandle verdi. Mellomlagring i form av penger (av ulike slag) har vi ikke hatt så lenge, og er på høy tid å kvalitetsvurdere og automatisere. Størrelsen på (og kostnaden av) finansindustrien er et mål på ineffektivitet som kommer av et slikt "BI-system".

Det er bare naturlig at bukken spiser av havresekken.

Re: Re: Re: Dannelse og utdannelse går ikke alltid sammen.

Skrevet av Gjest den 09.06.2009 kl. 16:46

Såvidt meg bekjent har BI obligatorisk etikk og samfunnsansvar kurs på sine høyere utdanninger.

På en annen side hvorfor skal det være en utdanningsinstitusjons ansvar å lære bort dannelse og ansvar? Er ikke dette noe de fleste forhåpentligvis skal ha blitt utsatt for gjennom sunn norsk oppdragelse og lang utdanning, før de kom til høyskole nivå? Mulig jeg er naiv men har ikke inntrykk av at de blir tvunget gjennom så mange sånne "dannelse kurs" på UiO,NHH eller andre statlig steder heller?

Men du må vel kanskje være kjeltring av natur og i sterkt behov av dannelse kurs dersom du velger en utdanning på BI....

Re: Re: Re: Re: Dannelse og utdannelse går ikke alltid sammen.

Skrevet av Tvileren den 12.09.2009 kl. 16:57

Interessant om etikk ved BI, skulle gjerne høre mer om det, som når det begynte og hvor stort det er i praksis.

Selv har jeg ikke mye tro på dannelseskurs, derimot er det noe som heter dannelsesreise. Jeg tok en selv og kan absolutt anbefale det. Etter det kan en se sitt eget land litt fra utsiden og ikke skogen for bare trær. Vi har mye å lære av andre land, men jeg oevrraskes over hvor negative mange er når misforhold ovenfor andre land blir belyst. Snodig.

Re: Re: Korttenkte feilslutninger!

Skrevet av jada den 18.09.2009 kl. 11:57

Jeg kan ikke fordra slike som deg som rakker ned på folk om de skriver feil.
Din snevre og ekskluderenede holdning er forkastelig!
Alle, med deg også burde kunne si sin mening, men å rakke ned på noen som skriver litt feil hva har det med saken og gjøre.
Tipping, ja da har du Norsk fotball, og trav........

Unge oppskrytte nettbrukere

Skrevet av Jens stolltenbjerg den 04.06.2009 kl. 11:06

Tror Google-generasjonen it kunnskaper og praktisk nettbruk er sterk oppskrytt. Det nevnes mest av 40-50 år gamle menn.

Å spille Conan gir deg ikke innsikt i system bruk.

Forenklede rutiner via IT

Skrevet av Byråkrat den 04.06.2009 kl. 11:28

Før hadde vi manuelle lønnssystemer. Hvis jeg da skulle ha refundert et utlegg, måtte jeg fylle ut et skjema, få sjefen til å underskrive, så sende det til regnskap, og jeg fikk pengene.
Nå har vi fint elektronisk lønnssystem. Samme refusjon nå: Jeg fyller ut skjema på nett, lagrer dette og sender det til min sjef, han godkjenner det elektronisk og sender det til regnskap. Så må jeg skrive det ut - med hans elektroniske underskrift, og så få han til å skrive under med penn. Så må jeg sende skjemaet til regnskap.

Det er ikke lett å forenkle nei....

Re: Forenklede rutiner via IT

Skrevet av Mitt navn den 04.06.2009 kl. 15:04

Typisk resultat av at "noen" har panikk for å utnytte det elektroniske fullt ut. Vi innfører et nytt elektronisk system, men i redsel for å miste papirarkivet og jobben så opprettholder man manuell rutine på si.

Re: Re: Forenklede rutiner via IT

Skrevet av HAK den 08.06.2009 kl. 08:52

Offentlige tjenster burde ha en avkryssningsboks, hvor du blir spurt om du ønsker svar fra etaten pr. mail. Hva om du er på en lengere reise og ingen kan sjekke posten din ? Da kan du komme skikkelig ut å kjøre.At det ikke finnes rutiner for E-komunikasjon
fra det offentlige er bare skandaløst.

Fast bankkontonummer?

Skrevet av ASM den 04.06.2009 kl. 11:37

"En annen strategi kan være å hevde noe er for vanskelig."

Hva med banknæringens motstand mot muligheten for fast bankkontonummer? Det vil være til gode for kundene, og øke konkurransen. Til nå har det ikke blitt gjennomført med henvisning til nøyaktig de samme argumentene som kommer frem her, for vanskelig, for dyrt osv. Og ja, det er garantert vanskelig og dyrt, men ikke umulig.

så man kan si at banknæringen saboterer for kundene sine, kun for å tjene mer penger, og beholde jobbene sine.

Poenget mitt er at det private ikke nødvendigvis er noe bedre enn det offentlige.

Re: Fast bankkontonummer?

Skrevet av Pål den 04.06.2009 kl. 12:09

De private prøver så godt de kan å privatisere gevinstene og sosialisere tapene. Ta plateselskaper og forlagsindustrien, de skal ha konstant bedre rammevilkår (15-30-50-80-120 år...copyright) samtidig som aviser og kunstnere skriker etter subsidier og økte kulturbudsjetter.

Re: Fast bankkontonummer?

Skrevet av Bank den 04.06.2009 kl. 20:04

Vi har allerede fått et fast bankkontonumer.....
Hvis du bruker nettbank har du sikkert lagt merke til at du logger deg på med ditt fødselsnummer!

Re: Re: Fast bankkontonummer?

Skrevet av Grus den 05.06.2009 kl. 22:56

Tror ikke du skjønte problemet. Skrifter du bank, så må du skifte bankkontonummer.

Re: Re: Re: Fast bankkontonummer?

Skrevet av preben den 08.06.2009 kl. 09:10

BBS kan sende pengene til din nye bank.Kan ha samme kontonummer med til din nye bank! Kun sende endring bank!

På trygd han også

Skrevet av Magne den 04.06.2009 kl. 11:52

Det finnes mer innsiktsfulle analyser og artikler en det førsteamanuensisen kommer med, fritt tilgjengelig på internett, han er defor per definisjon på trygd.

BI-studentene bør bli hjemme og google og lese Wikipedia, kjempeeffektivt.

Re: På trygd han også

Skrevet av Kjell den 17.09.2009 kl. 17:48

Enig. Det meste av det de underviser i på BI er foreldet ift den globale kompetansen i mange internasjonale storkonsern.

Derfor er hele BI på trygd.

Automatisering ?

Skrevet av Gjest den 04.06.2009 kl. 11:56

Man blir ikke mer effektiv av å automatisere noe man ikke burde ha gjort i det hele tatt......

Dette er det mange eksempler på i alle deler av samfunnsforvaltningen, spesiellt i offentlig sektor.
Offentlig sektor er kjempestor i Norge, og en maktfaktor som politikerne dekker i alle sammenhenger. Det er neste ikke mulig å debattere effektivisering i Norge uten å bli stemplet som bortimot fascistisk av fagforeninger og politikere.

Re: Automatisering ?

Skrevet av Johnny den 04.06.2009 kl. 13:16

Helt enig i at det gjøres alt for mye som ikke burde vært gjort, verken på papir eller internett. Det er meningsløst at vi har over 400 kommuner i dette landet, mens Sverige som er dobbelt så stort i areal og folketall har halvparten så mange.

At vi selv i de mest folkerike deler av landet har en haug av kommuner på et begrenset areal har ingenting med lokaldemokrati å gjøre. Folk bor i en kommune, jobber i en annen kommune, handler i en tredje kommune og støtter det lokale fotballaget i en fjerde kommune. Det blir ikke dårligere offentlige tjenester av å slå sammen slike kommuner, det blir færre byråkrater/avdelingssjefer, og mer penger til lærere/sykepleiere/asfalt osv.

Endelig noen som sier det rett ut!

Skrevet av Ung i jobben den 04.06.2009 kl. 12:13

Kjenner meg veldig igjen i artikkelen. Jobber selv i privat sektor. Også her sitter den "eldre garde" og bremser utviklinga mot automatisering og høyere effektivitet, men her vil "sanden i maskineriet" bli rensket ut raskere pga. lønnsomhetsstyring. I det offentlige ser jeg for meg at systemet er litt mer "tung-grodd" og det vil derfor ta lengre tid. Da er det viktig at noen tørr å stå fram og si sannheten rett ut! Norge trenger flere slike!

Re: Endelig noen som sier det rett ut!

Skrevet av Grus den 05.06.2009 kl. 22:57

Om tyve år er det du som er sanden. Bare vent ;-)

Re: Endelig noen som sier det rett ut!

Skrevet av Ung og dum den 17.09.2009 kl. 17:50

Dette har de sagt i alle år. På tide at Andersen slutter å sabotere.

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut

Et smartere Norge

Foto: Olaru Radian-Alexandru/ScandinavianStockPhoto.com

90 planer for smartere Norge

Imponerende mange vil gjøre Norge mer it-smart.
Les mer

Legevisitt Nasjonalt senter for telemedisin

Foto: Nasjonalt senter for telemedisin

Legevisitt Nasjonalt senter for telemedisin

Ingen betaling for å jobbe smart

Samfunnet kan spare store summer. Pasientene kan spare mye tid. Se hvorfor legene foretrekker gamlemåten.
Les mer


Tusen øyne og ekstra hjerne

Fremtidens sjefer kan få tusen øyne og tusen ører - og en ekstra hjerne som takler alle inntrykkene.
Les mer


Foto: Solum, Stian Lysberg

- Skatteetaten og Lånekassen har omsatt festtaler til handling

Fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys svarte på lesernes spørsmål i nettmøte.
Les alle svarene her


Foto: Per Ståle Bugjerde

It-bransjens store sjanse

Helseministeren legger frem en gavepakke til it-bransjen - en plan for bedre helse.
Les mer


- Er Abelia tekno-pushere?

IT-professor tilbakeviser anklagene fra NHO og tar ny sats.
Les mer


Disse vil gjøre Norge smartere

Disse it-selskapene tar utfordringen. Ruger du på en plan?
Les mer


Foto: Per St¿le Bugjerde / Per St¿le Bugjerde © 20080411

- Dette stopper it-utviklingen

Har utviklingen stoppet opp? Nyvinninger gavner ikke alltid it-selskapene, skriver IT-sjefen for Møre og Romsdal.
Les mer


- Bruk pisk!

Norge blir ikke mer brukervennlig før det tvinges gjennom med lov, mener NHO.
Les mer


Jens Stoltenberg og Barack Obama.

Foto: Cornelius Poppe/SCANPIX og Charles Dharapak/AP/SCANPIX

Jens Stoltenberg og Barack Obama.

- Nå må Jens på banen

Jens Stoltenberg utfordres til å ta lederansvar og følge Barack Obamas "Wiki-revolusjon" av demokratiet.
Les mer


Foto: Gunnar Lier

Feil å satse på superbredbånd?

Kommentar: Fiber-bredbånd minner farlig om keiserens nye klær.
Les mer


Foto: Håkon Mosvold Larsen/SCANPIX

Alles favoritt: Skatt!

Les hvordan Norges mest upopulære aktivitet ble alles kjæledegge.
Les mer


Foto: Kristine Nyborg

- Skatteetaten har vært en viktig pådriver, men ...

Næringslivets hovedorganisasjon er langt fra fornøyd med tempoet i offentlig sektor.
Les mer


Foto: ¯yvind Elvsborg / ¯yvind Elvsborg © 20070905

- Spleis på en siviløkonom

Én økonom kan deles i fem – og redde småkommunene fra undergangen, mener forsker.
Les mer


- Teknologien stoppet opp for 20 år siden

It-professor gir Microsoft og IBM skylden for at it-tjenestene i Norge er så underutviklet.
Les mer


Administrerende direktør Morten Thorkildsen (t.v.) og administrerende direktør Knut Morten Aasrud i Microsoft Norge.

Foto: Gunnar Bløndal og Øyvind Elvsborg

Administrerende direktør Morten Thorkildsen (t.v.) og administrerende direktør Knut Morten Aasrud i Microsoft Norge.

- Jeg er veldig, veldig uenig

Microsoft og IBM sier seg "ikke skyldige" i BI-professorens anklager.
Les mer


- Han kan umulig ha fulgt med

Teknologibedriftene liker dårlig IT-professorens beskrivelse av sektoren.
- Han kan umulig ha fulgt med


Foto: Terje Bendiksby/SCANPIX

Bompenger til halv pris

Mindre køer, færre ulykker, bedre miljø, en eksportsuksess – og halvert driftskostnad per innkrevde krone. Noen bedre?
Les mer


Ikke la et menneske gjøre en maskins jobb

Kommentar: Automatiske veistasjoner gir samfunnet store gevinster - hvorfor nøler man på andre områder?
Les mer


Førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk ved BI.

Foto: BI

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk ved BI.


- En generasjon av sabotører

En hel generasjon står i veien for et smartere, mer effektivt Norge.
Les mer



Foto: Solum, Stian Lysberg


Ingen snakker med ministeren

Stusselig, sier statsråd Heidi Grande Røys om kollegaenes evne til å diskutere it-politikk.
Les mer


Foto: Cornelius Poppe/Scanpix


Liv eller død på Stortinget

En misforståelse kan ha ført til at en bløder ble sendt hjem fra sykehuset og døde i Danmark. Stortingsbeslutning kan hindre at det skjer igjen.
Les mer



Legene sier nei til nett

Ny lov kan gi raskere og sikrere helsevesen. Legeforeningen stritter imot.
Les mer


Foto: Gunnar Bløndal


Her kan staten spare milliarder

Ny rapport har oppskriften - og mange av løsnignene burde vært gammelt nytt.
Les mer