Tullete, tarvelig og spekulativ; det blant karakteristikkene Dagens Næringsliv får servert avisen har bedt om konkurrentenes dom over Rema 1000s nye reklamekampanje.

  - Dette er tull og tøys og bevisst lureri. Kampanjen er uredelig og egentlig litt tarvelig.

Informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop mener Rema 1000 går langt over streken med sin nye reklamekampanje.

«De smarte sparer tusener!» er budskapet i kampanjen, som startet denne uken med flere hundre ulike avisannonser i både riks- og lokalpressen, reklamefilm og radioreklame.

Kampanjen baserer seg på et svært omstridt virkemiddel; sammenligninger med konkurrentenes priser i butikker over hele Norge.

Og det er stort sett Rema som kommer best ut, enten det gjelder ytrefilet i skiver eller nakkekoteletter.

- Tusker og fusker
Kløvstad mener at forbrukerne vil gjennomskue Rema.

– Oppegående forbrukere vil synes at dette er suspekt, og det er ikke bra for bransjen hvis folk oppfatter at store aktører fusker og tusker, sier Kløvstad.

Han lurer på om Reitan-familien, som eier Rema, er vel bevart i sitt hovedkvarter på Lade i Trondheim.

– Jeg synes ikke dette hedrer Reitans tidligere rykte som røffe, men ryddige. Det må stå ganske dårlig til på Lade når Reitan tyr til denne typen virkemidler. Og da snakker jeg om den mentale tilstanden, sier Kløvstad.

- Røveri
Rema-sjef Ole Robert Reitan må le når han får høre konkurrentenes karakteristikker.

– Det som er useriøst er at de andre kjedene tror de kan drive supermarked og ta 30-40 prosent mer for samme vare.

- Det er røveri, sier han til Dagens Næringsliv lørdag.

Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.