Næringen selv synes tanken er god, men tror ikke det vil gi volumøkning.

– Det er en stor utfordring at tradisjonelle turiststeder bare klarer å skape aktivitet noen få måneder om året. Andre land har klart å løse dette, selv om det i utgangspunktet dreide seg om «vanlige» vintersportssteder. Dette ønsker LO at vi skal få til i Norge også, sa førstesekretær i LO, Ellen Stensrud, da hun innledet LOs reiselivskonferanse torsdag.

Men det krever samarbeid mellom både myndigheter, arbeidsgivere og arbeidstakere for å få det til, ifølge Stensrud.

Tro og tvil
Næringsminister Dag Terje Andersen (Ap) sier til NTB at flere helårsarbeidsplasser er ett av flere sentrale punkter i regjeringens ferske strategiplan for reiselivet. Gjennom strategiplanen inviterer regjeringen til et bredt samarbeid for å gjøre norsk reiseliv konkurransedyktig.

Han har ingen tro på at Norge kan konkurrere på pris. Det er da heller ikke noe mål for et høykostland. Men kvalitet i alle ledd, det mener han Norge bør bli god på. Hele året.

Reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH), er ikke fullt så optimistisk. Han påpeker at bare de færreste produkter trekker kunder tolv måneder i året.

– Ideen om helårsdrift støtter vi. Vi tror at Norge har noe å bidra med hele året. For mange er vi eksotiske. Men jeg vil advare mot å tro at det blir et volum av dette. Antall helårs arbeidsplasser totalt tror jeg ikke kommer til å øke. Det er for enkelt å tro at alle turistaktiviteter kan holdes i live året rundt, sier Forsdahl til NTB.

Ros – og litt ris
HSH-direktøren er likevel meget fornøyd med regjeringens ferske strategiplan, utarbeidet i nær samarbeid med næringen selv og arbeidslivets organisasjoner.

– Det er et av de bedre politiske dokumenter reiselivsnæringen har sett. Den inneholder en god del konkrete tiltak – 72 i tallet innenfor sju satsingsområder. Den er også en imøtekomming av krav næringen har stilt over lang tid. Ikke minst gjelder det en bedre organisering av de mange departementene som har med reiseliv å gjøre, sier Forsdahl.

Han er meget fornøyd med den klare holdningen planen har til kvalitet og kompetanse, men også at dokumentet fokuserer på marked i større grad enn tidligere.

– Det har jo vært en av våre kjepphester, nemlig at næringen har vært for produsentorientert, sier Forsdahl.

Likevel finner han grunn til å vifte litt med riset Han savner en sterkere prioritering mellom hvem som skal tilgodesees og hvilke bedrifter som ikke bør være berettiget til å forsyne seg av den offentlige pengesekken. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.