I en ny, ukentlig spalte jakter DN Talent på sammenhengen mellom liv og lære.

– Litt sosialpedagogikk, litt kriminologi, hva er det mest nyttige du lærte i studietiden?

– Det var veldig lærerike år. Jeg begynte på Blindern i 1980 og var blant de absolutt yngste på sosialpedagogikk. Vi jobbet mye i små grupper og jeg fikk venner for livet. Men forøvrig pleier jeg å fleipe med at jeg har en doktorgrad i «learning by doing». Jeg ble aktiv i politikken veldig tidlig.

– Ja, hvordan lærer man egentlig å bli minister?

– Det jeg syntes var trygt da jeg ble minister for første gang i 2005 var at jeg hadde lang fartstid i politikken og bred oversikt. I tillegg hadde jeg et kompetent embedsverk, og jeg var ikke redd for å stille dem dumme spørsmål. Dumme spørsmål er den beste måten å få mer informasjon på.

– Hva er det mest ubrukelige du lærte på Blindern?

– Ingenting var ubrukelig.

– Hva skulle du ønske du hadde lært, sånn i ettertid?

– Det som hadde forandret livet mitt helt, var om jeg hadde søkt og kommet inn på arkitekthøyskolen. Det vurderte jeg tidlig i 20-årene, før politikken tok overhånd. Og så har jeg jo tenkt at det aldri er for sent. Nå er det kanskje det, da. Jeg får godta at det toget er gått. Men et moderne menneske må lære hele tiden.

– Hva har du lært i det siste?

– På mandag hadde jeg Pål Aukrust til bords under Universitetet i Oslos årlige festseremoni. Han forsker på vanskelige diagnoser og lærte meg mye om betennelser og infeksjoner. Det var en veldig lærerik middag.

– Du mistet ikke appetitten?

– Nei, nei.

– Til slutt: Er det for mange som studerer i Norge?

– Nei, det kan ikke bli for mye kunnskap i et samfunn. Nå gjør dessuten ungdommen i stor grad «som staten sier», flere søker seg til ingeniør- og lærerstudier.

Les mer på DN.no idag:
Partitoppene svarer på de viktigste spørsmålene om norsk økonomi
50 under 30: Dette skal vi stemme
De skriver bøker, men lar andre ta æren (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.