Skal en toppleder tilpasse det han sier til de ansatte, eller til investorene, eller kanskje begge deler?

Gründer og mangeårig sjef i det norske nettleserselskapet Opera opplevde å få kritikk for å ikke skille disse kommunikasjonsformene. Han fokuserte på de ansatte, som han tror inspireres av muligheten til å skape spennende produkter mer enn resultater og bonuser.

- Hvis du behandler ansatte som pengemaskiner, så slutter de å tenke, sier han.

Katastrofal lekkasje
Investorene ville helst høre om resultat før skatt, men von Tetzchner fortalte dem hovedsaklig om visjoner og teknologi. Selv mener han at han ikke hadde noe valg. Man må levere samme melding på alle arenaer, ifølge von Tetzchner.

- Se bare på Mitt Romney, sier han, og viser til hvordan republikanernes presidentkandidat snakket nedsettende om 47 prosent av USAs velgere mens han snakket til sine ”rike venner” som han håpet skulle støtte hans valgkampanje, sier han.

Et opptak av utsagnene ble imidlertid lekket ut, og har skapt store problemer for Romney.

Se opptaket her:

&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;b&gt;Bommer på de ansatte&lt;/b&gt;&lt;br/&gt; Professor Peggy Brønn ved BI blir oppgitt når Romneys flause nevnes.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;- Han var som en salgsmann, og var villig til å si det de helst ville høre for å få det han ville ha. Han var falsk, og det er ikke troverdig, sier hun.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Hun mener man ikke kan bløffe slik i dag – da blir du tatt. Man kan ikke si helt forskjellige ting til ulike grupper, men hun mener likevel kommunikasjonen bør tilpasses publikum, og dette er det mange ledere som har store problemer med. Men ifølge Brønn er det få som tar utgangspunkt i de ansatte, slik som von Tetzchner.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;- De fleste ledere snakker best til investorer. Der er de veldig faktaorientert og de vet hva publikum vil ha. De er i sin komfortsone, sier hun.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Når de skal snakke til ansatte, er det flere som sliter. Derfor burde kommunikasjonsevnene vurderes når man ansetter sjefer, mener hun.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;- Det verste er ”corporate speech” der ledere bruker store ord fra businessboka, og de ansatte skrur av. Det viktigste er å kunne kommunisere med din egen stemme, og fremdeles være profesjonell, sier hun.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;span x-escenic-type="reference" type="image" sid="_242539" element="part-of" source="escenic-v4-image" sourceid="242539" align="center" caption="Professor Peggy Brønn mener mange ledere bommer på kommunikasjonen med de ansatte. Det hjelper lite å presentere verdens mest glitrende analyse hvis man ikke klarer å kommunisere, mener hun." version="e"&gt; &lt;/span&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;b&gt;Store konsekvenser&lt;/b&gt;&lt;br/&gt; Brønn påpeker at kommunikasjon ofte ikke er en del av lederes utdanning, og jevnt over undervurderes av ledere, selv om det er en svært sentral del av jobben. Det kan gi umotiverte ansatte som ikke har tillit til lederen, og det kan få store følger hvis man skal fortelle om noe vanskelig.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;- Det er ofte måten meldinger leveres på som bestemmer om folk blir i bedriften eller går, sier hun.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Hun understreker at dette ikke bare handler om hvor mye man kommuniserer med ansatte – svært mange bommer på formen, og er ikke i stand til å holde en reell dialog, mener hun.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;- Ledere bør spørre seg selv: Kan jeg ta kritikk, og lytter jeg virkelig, og stiller jeg gode spørsmål, eller gjør jeg det på en måte så folk er redde for å fortelle sannheten? oppfordrer Brønn.&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="w8deskable"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;field name="dncommentsenabled"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="isopinionarticle"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="showarticlefooterbyline"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.