Bank-id.

Bank-id. Foto: Gunnar Lier

Vil stoppe bank-id

Dansk selskap mener BBS har tilranet seg patentet.

DN.no

Publisert: 01.02.2010 - 06:13 Oppdatert: 01.02.2010 - 09:08

2,5 millioner nordmenn bruker bank-id når de skal signere papirer i nettbanken, legge inn bud eller kjøpe bruktbil. Det må de slutte med, hvis danske Cryptomathic vinner frem med sitt søksmål, skriver Dagens Næringsliv.

I en to uker lang rettssak i Oslo tingrett har danske Cryptomathic forsøkt å bevise at Bankenes Betalingssentral (BBS) tilranet seg deres patent når de utviklet teknologien bak bank-id.

Cryptomathic forlanger at BBS stopper bruken av teknologien, og har i tillegg nedlagt påstand om erstatning på opp mot 40 millioner kroner fra BBS.

Tilbake til faks og papir
Cryptomathics norske advokat, Øystein Flagstad i Grette & Co, har god tro på at dommen som kommer i midten av februar vil være i danskenes favør. Selv om Flagstad er sikker på å vinne frem, er det ikke lagt ned påstand om at all bruk av bank-id må stoppes.

- Nei, vi har ikke lagt ned påstand om at bruk av bank-id i nettbank skal opphøre. Det er all annen bruk av signering med bank-id vi vil ha stoppet, sier Flagstad til DN.

Vinner det danske selskapet frem, kan det i verste fall innebære at nordmenn igjen må ta turen til banken for å signere lånepapirer, bruke faksmaskinen for å legge inn bud på en eiendom, eller gå i postkassen med søknaden på barnehageplass.

- Vi mener at BankID-teknologien ikke er basert på et patentinngrep, fordi bank-id-løsningen følger en annen fremgangsmåte enn den som er patentert. Nå vil vi avvente tilbakemeldingen fra retten før vi gir noen ytterligere kommentarer til denne saken, sier en ordknapp informasjonssjef Sigbjørn Larsen i BBS til DN.

Les også: Send penger til et telefonnummer


Mener nettbanker er sikre tross innbrudd

DN tv: Her er din nye lommebok


Her finner du alle oppdaterte børs- og finansnyheter

Lesernes kommentarer

Lite samsvar

Skrevet av Lars den 01.02.2010 kl. 08:29

En svært allarmerende overskrift. Men en nærmere gjennomgålse av innholdet i artikkelen viser at denne saken uansett vil få liten/ingen betydning for bankkunder flest. Her er det nok et selskap som prøver å skaffe seg økonomisk gevinst på "en patent/løsning" som flere har fremkommet til. Det er vel heller tvilsomt om en slik sak har noe i norsk rettsvesen å gjøre.

Re: Lite samsvar

Skrevet av Mitt navn den 01.02.2010 kl. 14:00

Hvorfor er det tvilsomt om en slik sak har noe i norsk rettsvesen å gjøre?

Re: Re: Lite samsvar

Skrevet av Lars den 01.02.2010 kl. 15:02

Tvilen omkring hvorvidt dette er en sak for "norsk rettsvesen" baserer seg på at det er reist spørsmål om patentet er gyldig . Det naturlige vil vel i slike tilfeller være å få en juridisk vurdering vedrørende patentets gyldighet. Deretter vil rettslige skritt eventuelt komme på tale. Søk./ Kilde Google. Patent-ID

Re: Re: Re: Lite samsvar

Skrevet av Gjest den 01.02.2010 kl. 15:38

Du aner jo ikke hva du prater om. pantentet vurderes jo juridisk i retten. er ikke et organ som har endelig stemmerett, her er det patent eller ikke! og så skal man saksøke hverandre.

Re: Re: Re: Re: Lite samsvar

Skrevet av Lars den 01.02.2010 kl. 18:24

Hva med patentstyret? WWW.Patentstyret.no

BankId/Bnbank

Skrevet av Gjest den 01.02.2010 kl. 08:46

Illustrasjonsfoto er bra, men når artikkelen omhandler BankId, så er det sikkert greit å ha bilde av en bank som benytter BankId i bakgrunnen. BN Bank er en av de få som ikke gjør det.

Re: BankId/Bnbank

Skrevet av Jonas Blich Bakken den 01.02.2010 kl. 08:55

Hmmm, det du sier kan ha stemt tidlgiere, men BN Bank lanserte nyylig akkurat slik signering som artikkelen omtaler med BankID fra EDB. Illustrasjonen må vel derfor være helt korrekt.

http://www.edb.com/Aktuelt/Na-kan-nordmenn-bytte-bank-pa-sekunder/

Re: Re: BankId/Bnbank

Skrevet av Leif K den 01.02.2010 kl. 09:14

BN Bank bruker ikke BankID for innlogging i sin nettbank - ihvertfall ikke for alle kunder.
Men de bruker BankID (f eks fra endre banker) for denne spesielle anvendelsen; etablering av nytt kundeforhold/konto.

Re: Re: BankId/Bnbank

Skrevet av Torvald den 01.02.2010 kl. 09:33

Men det er fremdeles ikke mulig for "vanlige" kunder å få BankId fra BN Bank. Sjekket det med dem senest i dag.

BBS må selvsagt kjøpe lisens

Skrevet av lpoi den 01.02.2010 kl. 08:56

Småbedrifter skal ikke ha store utviklingskostnader/innovasjon for at store bedrifter skal (blå)kopiere en god løsning. Forutsetningen er selvsagt at den er patentert i Norge.

Uansett bør de ansatte i retten være forsiktig, så saken ikke ender i EFTA/EØS/WTO.

Selskapet er jo grunnlagt av 3 professorer ved et universitet som har arbeidet med sikkerhet i over 20 år..

Skal BBS komme opp med en slik løsning på bare et par måneder? Tard, lame -> BBS = KLEPTOMANER!

bank id

Skrevet av Gjest den 01.02.2010 kl. 09:08

Vi MÅ ha noe som bare bruker kan finne passordet, for nå kan vi ikke stole på post budene heller..

Re: bank id

Skrevet av Gjest Baardsen den 01.02.2010 kl. 10:16

Og ditt innlegg oversatt til norsk, blir.....?

Det gir håp

Skrevet av metacrawler den 01.02.2010 kl. 09:08

Håper danskene vinner frem. Hater bank-id. Forbasket tungvinne drit. Måtte det blir stoppet.
La danskene slite med den driten selv!

Re: Det gir håp

Skrevet av genje den 01.02.2010 kl. 09:20

Er helt enig. Ideen er god, gjennomføringen suger. Treigt forbanna Java-helvete - noen ganger tar det to minutter å laste bankid, og da henger hele nettleseren i mellomtiden.

Re: Det gir håp

Skrevet av astro den 01.02.2010 kl. 09:23

Helt enig.

Browsertull

Skrevet av Java-jada den 01.02.2010 kl. 09:43

Mitt problem er det virker bare delvis i Opera, virket ikke det hele tatt i forrige versjon. Virker i IE i denne versjonen, men virket i forrige. Firefox ser ut til å virke nå, men gjorde det ikke før... Neste oppdatering av Opera ligger i løypa, da skjer det sikkert noe igjen. Kanskje alt virker?

Re: Browsertull

Skrevet av Gjest den 01.02.2010 kl. 13:30

Snodig.

Jeg bruker dette opp mot DNBNor, WIn7, Opera og siste Java. Anbefaler du kjører en runde med antivirus, Spybot Search and Destroy, Adaware og ikke minst tømmer cach for cookies. Prøv igjen, da burde det fungere.

haha ok

Skrevet av Andreas den 01.02.2010 kl. 10:02

Hei folkens, Tar det2 min med java bør du ordne datan din. Bank id fungerer perfekt om bare BRUKERENE kunne klare dette selv.`Det finnes så mange IDIOTER som ikke klarer bruke data eller finne basicen om hvorfor ting henger/ikke fungerer. Enkelt for en 16 åring, 18 åring etc som er oppvokst med data. lykke til.

Re: haha ok

Skrevet av Knut O. Løkka den 01.02.2010 kl. 10:24

Det må jeg si; det er veldig nyttig å kalle alle dem som ikke har rede på PC og bruk og vedlikehold av den for idioter. Hva er poenget med ditt storkjeftede oppgulp?

d e n d a s

Re: Re: haha ok

Skrevet av En annen gjest den 01.02.2010 kl. 13:32

Alle forstår de må ta bilen med til verksted. De fleste forstår en må ha fagfolk til å reparere fjernsyn, vaskemaskin, brødrister osv.

Pussig nok er det få som forstår at en datamaskin også trenger stell. Værre er det ikke.

Ny teknologi tilgjengeligt

Skrevet av ramush den 01.02.2010 kl. 10:03

her er fremmtidens betaling system
Valid card med Norske Idex Fingerprit sensor

ref http://www.validustech.com/index.cfm

Bank-id

Skrevet av Anne-Grete den 01.02.2010 kl. 11:56

Går det virkelig an??Er vi på vei til hulestadiet,der vi må skrive beskjeder ol på huleveggen ?

Re: Bank-id

Skrevet av Roald den 01.02.2010 kl. 16:15

Neida, det er ikke så ille. Om BankID forsvinner så får vi tilbake plastkortene med engangskoder vi kan ha i lommeboka. Fordel: Kan ta det med over alt uten at det slutter fungere, i motsetning til BankID som må behandles som porselen.

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut