Foto: DN.no / Magnus Eidem

Den store app-krigen

Den nye valgfriheten vil avgjøre ditt mobilkjøp, tror analytiker. Vi har prøvekjørt alle de store.

Magnus Eidem

Publisert: 08.01.2010 - 19:07 Oppdatert: 08.01.2010 - 21:29

Bransje og analytikere er enige: I 2010 og tiden fremover skal smarttelefonmarkedet defineres av kampen om å tilby den beste brukeropplevelsen. Sentralt i brukeropplevelsen er enkel tilgang til applikasjoner, eller apps, som lar brukere selv velge hvordan telefonen brukes. Det er bedre å la brukerne velge hvordan de vil bruke telefonen sin selv, fremfor å prøve å gjette seg til deres behov.

Nøkkelen er å få andre til å lage tjenesten for seg - mange tjenester som til sammen dekker nesten alle tenkelige behov.

– Den som klarer å skape det største engasjementet og får flest utviklere til å lage programmer for sin løsning er den som vinner, sier sjefanalytiker Carolina Milanesi i Gartner Group til Dagensit.no.

Eksplosjon
Nedlastbare programmer til mobil har vært på markedet i mange år, men det ble ikke skikkelig fart før Apple fant vinnerformelen. De laget en egen portal til iPhone og iPod Touch der man kan søke opp og laste ned de applikasjonene man ønsker. Eventuell betaling gjøres direkte ved nedlasting og alle programmene er forhåndskontrollert, så man ikke blir snytt.

Apple har på 18 måneder levert utrolige tre milliarder "apps" gjennom sin App Store. Les også: 1 milliard apps på tre måneder

Etter Apples suksess har flere produsenter av operativsystemer og mobiltelefoner fått det travelt med å lage sine egne "app"-butikker. I tiden fremover vil vi også se at operatørene vil prøve å komme seg inn på dette markedet, blant annet Telenor.

Svært mye ressurser brukes på dette kappløpet, og det er ikke så rart, hvis evnen til å skape et marked for applikasjoner blir så avgjørende som Milanesi i Gartner tror.

Vi har brukt alle portalene på markedet i dag, og ved inngangen til 2010 er dette et løp med klare ledere og noen som henger langt etter. Nokia og Microsoft har neppe råd til å ligge like dårlig an ved inngangen til 2011, og vi håper og tror de vil rette opp inntrykket.

Ledestjernen: Apple App Store

Apple tilbyr drøyt 100 000 ulike applikasjoner via sin portal. Utvalget er selvsagt svært bredt, selv om det også finnes mange like apps. Prisene varierer stort og statistikken viser at iPhone-brukere er villige til å bruke penger på programmer og tjenester.

For brukerne er det lett å komme i gang. Appstore er forhåndsinstallert på iPhone og iPod Touch. Man kan velge å bla gjennom kategorier, se bare gratis apps eller man kan søke etter funksjonalitet. Med to tastetrykk starter nedlastingen. Må man betale for applikasjonen gjøres det samtidig. Man må ha en iTunes-konto for å bruke Appstore.

Appstore er både raskt og lett å bruke, og leder an på alle områder foreløpig.

Det er lett å få tilgang til Appstore som utvikler. Man betaler en engangssum på 99 dollar for å bli registrert, og deretter kan man lage og publisere apps. Alt må godkjennes av Apple før publisering, noe som har skapt spekulasjoner og påstander om sensur og konkurransehemmende virksomhet. Apple beholder 30 prosent av inntektene og utvikleren får de resterende 70 prosent.

Apple App Store pluss:

Apple App Store minus:

Stort og bredt utvalg
Enkel å bruke
God søkefunksjon

Apple sensurerer hvilke applikasjoner man får lage
Begrenset tilgang til maskinvaren


God, men gratis: Android Market

Android Market er appsbutikken til Googles Android operativsystem. Her er utvalget på rundt 20 000 applikasjoner, med bredt utvalg. Inntil videre er alle apps i Android Market gratis, men en betalingsmodell er under utrulling i flere land. Når utviklerne kan tjene penger på programmene sine er det sannsynlig at Android Market vil få en oppsving.

Google har kopiert mye av det om fungerer med App Store. Det er lett å søke i katalogen og det er kategorier man kan bla seg gjennom om man ikke er ute etter noe spesifikt. Alle apps går gjennom en sikkerhetssjekk og brukeren får beskjed om hvilke deler av systemet programmet krever tilgang til.

Det som mangler i Android Market er de virkelig gode applikasjonene man er villig til å betale for. Gode spill er også mangelvare. Dette skyldes nok at det tidligere ikke har vært mulig å kreve penger i Android Market. Dette endrer seg nå og flere og flere land får også betalingsapplikasjoner.

Det koster 25 dollar å bli utvikler for Android. Det er ingen sensur av programmene før publisering, men det finnes regler man må forholde seg til og man må passere en sikkerhetssjekk. I likhet med Apple tar Google 30 prosent av inntektene, mens utvikleren beholder 70 prosent.

Android Market pluss:

Android Market minus:

Stort og bredt utvalg
Full tilgang til maskinvare
God søkefunksjon
Gratis

Gratismodellen hindrer fullt utvalg



Prøv igjen: Nokias Ovi Store

Ovi betyr dør / port på finsk og er Nokias portal for brukerinnhold. Appsbutikken heter Ovi Store. Nokia vil ikke si hvor mye som ligger i butikken, men det er snakk om mindre enn Apple og Android.

Hos Ovi er det få nyttige gratis applikasjoner, og prisene er tildels ganske høye sammenlignet med App Store. Det er heller ikke like stor bredde i sortimentet. Nokia sliter med å få fart på applikasjonssalget, men har til hensikt å relansere Ovi Store i 2010. Etter relanseringen vil et nettbasert utviklerverktøy lanseres og det forventes at prisstrukturen blir lik konkurrentenes.

Ovi kan besøkes både som nettside og som et eget program i telefonen. Ytelsen er uansett en del tregere enn hos Apple og Android. Navigasjonen er heller ikke like enkel, men man kan heldigvis søke etter apps. Dessverre er ikke søkefunksjonen helt god. Man opplever også at en app man finner i et søk fra pc-en ikke dukker opp når man søker med mobilen.

Det er også en stor ulempe at ikke alle apps kan brukes på alle telefoner.

Noe av problemet til Nokia kan være at det allerede finnes mange tilbydere av programmer til Symbian som selger disse gjennom andre kanaler hvor de beholder 100 prosent av inntektene selv.

I dag finnes det flere verktøy og flere prisnivåer for de som ønsker å lage applikasjoner. Det er ingen automatisert prosess for å publisere programmer. Totalt sett må Nokia være villige til å gjøre seg attraktive for utviklerne om de skal få et godt utvalg applikasjoner i Ovi Store. Med utvalg kommer kundene av seg selv.

Nokia Ovi Store pluss:

Nokia Ovi Store minus:

Relanseres i 2010

Dårlig søkefunksjon
Få juveler blant skrotet
Ulikt utvalg til ulike telefoner


Juss-jungelen: Microsofts Windows Marketplace

Windows Marketplace er Microsofts portal. Ikke uventet er det så mye juss og byråkrati rundt Microsofts tjeneste at mye av utvalget blir borte i land som Norge. Foreløpig er det derfor bare ti applikasjoner til kjøp og nedlasting i Norge, men mange fler i store markeder som USA. De fleste av disse koster en del penger, men Microsoft har et pristak på 499 dollar for en applikasjon.

Utviklerne må betale et engangsgebyr på 99 dollar for å få publisere sine programmer. Det finnes flere ulike verktøy å bruke, verktøy som de fleste utviklere er kjent med fra før, men som amatører kanskje synes er kompliserte. Som hos de andre er inntektsfordelingen 30 / 70.

Microsofts strategi videre er uklar og analytikerne tror Windows Phone kommer til å miste markedsandeler i tiden fremover. Microsoft har litt av den samme situasjonen som Nokia. Det er allerede mange programmer tilgjengelig for plattformen deres, men den selges gjennom andre kanaler. Skal de lokke utviklerne til en 30 / 70 fordeling må de gjøre seg attraktive.

Det som derimot er klart er at Microsoft må forenkle regelverket sitt og øke utbredelsen av applikasjoner utenfor USA. Dersom det er nevneverdig vanskeligere å tilpasse brukeropplevelsen på en Windows-telefon vil kjøperne utebli.

Windows Marketplace pluss:

Windows Marketplace minus:

Alle utviklere kan bruke verktøyene
Pristak på 499 dollar

Ulikt utvalg i ulike land
Nesten ingen applikasjoner til salgs i Norge
For mye juss og byråkrati
Passer best proffe utviklere

Andre kommer
Disse fire er de største aktørene i øyeblikket. I tillegg kommer andre som Sony Ericssons Arena og Samsung BADA. Blackberry har også en portal, men deres markedsandel i Norge er foreløpig veldig lav. Derfor blir ikke disse beskrevet her foreløpig.

Men det er også operatører som vil ha en del av kaka. Mobilprodusentene og de som lager operativsystemer ønsker å binde brukerne til seg gjennom sine løsninger. Det samme ønsker operatørene, uten å forplikte seg til en enkelt plattform.

Store aktører som Vodafone, O2, Orange og T-Mobile har alle sagt at de vil lage sine egne applikasjonsportaler. Det har også Telenor Mobil. Det er ikke nytt at operatører skal selge innhold til mobiltelefoner, men det nye er at de vil gjøre det med samme forretningsmodell om produsentene.

Brukerne er klare for å skape sin egen brukeropplevelse. Hvem som vinner er fortsatt åpent.

Lesernes kommentarer

Den store app-krigen

Skrevet av Magnus Eidem den 08.01.2010 kl. 21:29

Den nye valgfriheten vil avgjøre ditt mobilkjøp, tror analytiker. Vi
har prøvekjørt alle de store.


Link til hele artikkelen

Bruk for

Skrevet av Steinar Norheim den 08.01.2010 kl. 21:52

Er det noe av dette man virkelig har bruk for eller som er til hjelp i det daglige?

Det virker som jeg tilhører steinalderen....
Har fortsatt en 6310 som fungerer utmerket. Får sendt/motatt de meldingene jeg trenger og det går fint an å snakke i den og.....

Re: Bruk for

Skrevet av OlaDunk den 08.01.2010 kl. 23:33

Selvfølgelig er det det.
Noen av apps'ene jeg bruker mye er Trafikanten med sanntidsinformasjon, yr.no, gule sider med augmented reality som viser destinasjon gjennom kamera, 1881.

Andre nyttige er gps software, vekrtøy for reise som by-guider, valutaomregning, skostørrelseomregning (US/UK/Norge).

Det meste finnes faktisk allerede til Iphone. Men nye ideer dukker stadig opp.

De færreste vil ha KUN en telefon med sms idag, men for de dette gjelder anbefaler jeg absolutt ikke Iphone.

Re: Bruk for

Skrevet av viteren den 10.01.2010 kl. 15:12

Enig med deg Norheim, dette har man virkelig ikke bruk for!! Forbannet tøv og en bruk av utviklingsressurser som er helt bortkastet

Re: Re: Bruk for

Skrevet av Roger den 12.01.2010 kl. 11:25

Så fint at du vet hva alle andre har bruk for.....

Re: Re: Bruk for

Skrevet av Lurt den 18.01.2010 kl. 07:02

Så fint at du leser en artikkel om en teknologi du ikke er interessert i og at du deler med oss at du ikke følger med på teknologifronten og heller foretrekker sort hvitt TV på CRT skjerm

Re: Bruk for

Skrevet av Peder Ås den 10.01.2010 kl. 16:29

Ja
- Yr-applikasjon som gir meg rask tilgang til været
- Trafikantenapplikasjon som gir meg sanntidsinformasjon for bussholdeplasser i nærheten
- Shazam gir meg navnet på sangen jeg hører på radioen og som jeg fikk lyst til å vite mer om
- Google Maps forteller meg hvor jeg er og hvordan jeg kommer dit jeg skal når jeg er på fremmede steder
- Google MyTracks og buddyrunner er to programmer som registrer treningsdata for meg, sånn at jeg kan motivere meg selv og få bedre utbytte av trening.
- nettleser gir meg internett overalt
- Kontaktlisten min og kalenderen min synkroniseres automatisk med selvvalgt nettjeneste sånn at jeg kan ha en kontaktliste til e-post og telefon + backup
- Programmer som gir meg aksjekurser, kompass, valutakurser m.m. er også nyttig i det daglige.

Ja, du tilhører steinalderen, og jobber du i en kunnskapsbedrift er du garantert mindre effektiv enn en som har en telefon med disse mulighetene.

Apple sin ledelse er suveren

Skrevet av oapple den 08.01.2010 kl. 23:13

Og den blir større ikke mindre i forhold til de andre i 2011

Re: Apple sin ledelse er suveren

Skrevet av OlaDunk den 08.01.2010 kl. 23:43

Jeg tror den blir større i 2010, men Android vil som eneste kandidat holde samme styrkeforhold til Apple etter dette. Altså vil de være mindre men ikke tape mer terreng.
De andre kan knapt kalles konkurrenter.

Re: Re: Apple sin ledelse er suveren

Skrevet av Android tar over den 09.01.2010 kl. 10:31

Android er mye enklere og morsommere å utvikle for.
På Android er man ikke låst til Mac, man kan utvikle på den plattformen man vil.
På Android har man mange flere muligheter, da man kan kjøre programmer i bakgrunnen, man kan kjøre flere programmer samtidig, man kan sette opp server på telefonen, man har mye mer direkte tilgang til hardwaren.
Android er åpent, hvem som helst kan legge ut applikasjoner der, uten forhåndssensur.
Android har utspring i Open Source-miljøet, og derfor vil Nerdene omfavner Android - og Nerdene er de som bestemmer utviklingen fremover og kommer med de revolusjonerende applikasjonene alle vil ha.

Android går av med seieren. Vent og se.

Maemo er noe å bite seg merke i.

Skrevet av luringen den 09.01.2010 kl. 21:28

Tror du har mye rett i det du sier, bortsett fra at du glemmer å nevne Maemo. Fortsatt er Maemo lite kjent. Den første Maemo-baserte telefonen, Nokia N900, kom før jul. Denne telefonen er først og fremst rettet mot utviklere og andre avanserte brukere, men iløpet av 2010 er planen at Nokia skal lansere en Maemo-basert telefon rettet mot de store massene.

Iphone var først og revolusjonerende når den kom (ikke tekninsk, men grensesnittet), i dag er det App Store som gjør Iphone attraktivt. Teknologisk er Iphone ingen leder, og brukergrensesnittet på eksempelvis Nokia N900 er mer attraktivt. Når Android og Maemo får tatt igjen Apples AppStore-forsprang tror jeg disse vil bli de ledende plattformene.

Maemos fordel over Android er at det er Qt-basert. Man kan altså lage et program for Maemo for deretter å enkelt gjøre det tilgengelig for Symbian, PC eller andre Qt-baserte enheter. Motsatt kan du på Maemo kjøre programmene du er vant til å kjøre på PC-en. Dette fordi Maemo er en linux-distro. Android bruker en linux-kjerne, men er ikke gnu/linux slik som Maemo.

Re: Maemo er noe å bite seg merke i.

Skrevet av OlaDunk den 10.01.2010 kl. 13:55

Beklager at jeg ikke er enige med 2. For noen år siden ville jeg sagt akkurat det samme som dere, men jeg har etterhvert skjønt at det ikke nødvendigvis er systemet med best teknologi eller "der nerdene er" som vinner. Hadde det vært tilfelle hadde alle brukt Linux idag.
Tro meg....jeg er teknisk oppegående på alt dere sier, men tror Iphone vil lede racet lenge (flere år).
Android har muligheter for paralell-kjøring og mindre sperre for utvikling, men disse tingene kan også bli dets fall. Iphone kan kjøre paralellt også men det er sperret fordi Jobs mener det ikke er en god løsning kapasitetsmessig. Jeg hadde denne muligheten på min forrige windows-telefon og måtte stadig innom hjem-skjermen for å drepe andre programmer fordi telefonen ble treg. Derfor kan dette virke negativt for android. Og skulle dette bli et fortrinn skrur nok Jobs på paralell-muligheten igjen.
Det "åpne" Android kommer til å føre til at den blir mye mer utsatt for sikkertstrusler. Dette er bekreftet av Android folk. Apple kan også åpne opp for alt selvfølgelig men gjør det ikke pga av dette (samt selvfølgelig den litt mindre ærefulle proteksjonismen de blir beskyldt for som f.eks. nekting av Google Voice i USA).
KONKLUSJON fra min side....Iphone vil holde en klar ledelse lenge (flere år). Android vil ta innpå fra 2011, men de andre kan glemme dette og fokusere på å lage telefoner for folk som kun vil ringe og sende SMS. Skal Nokia ta noe av dette må de gå mer mot f.eks, Android og glemme sitt eget (Maemo).

Re: Re: Maemo er noe å bite seg merke i.

Skrevet av luringen den 10.01.2010 kl. 20:02

Du har helt rett i at nerdene ikke automatisk fører til suksess blant massene. Det som er viktig, slik jeg ser det:
i) Brukergrensesnitt.
ii) Kvalitet
iii) Applikasjoner/funksjonalitet.

Iphone ledet på brukergrensesnitt og wow-faktor. Brukergrensesnittet på N900 vil jeg påstå er på samme nivå. Wow-faktoren er nok fortsatt sterkere på Iphonen pga. N900s formfaktor. Den ser litt tykk ut.

Området hvor Iphone fortsatt leder stort er på utvalget av applikasjoner. Det er her jeg mener "nerdene" har sin misjon. Først når nerdene tar i bruk en plattform og lager appliksjoner blir plattformen attraktiv for folk flest. Applikasjonene er nøkkelen!

Slik jeg forstår din kommentar virker det som du tror Iphone vil være ledende uansett hva konkurrentene lager. Jeg vil tvert imot påpeke at Iphone er et eksempel på at mobilmarkedet kan endres betydelig om man lanserer et attraktivt produkt. Om du tar deg en tur ut og sjekker ut de nye enhetene på markedet må du ha ganske store skylapper for å hevde at Iphone er ledende. Dette forutsetter selvsagt at du ser bort fra fraværet av appliksjoner.

Men for all del, ikke missforstå meg. Jeg koser meg fortsatt også med Iphonen. Det er et bra produkt, men har også klare begrensninger. Verden går framover, det samme gjør teknologien...

Re: Re: Re: Maemo er noe å bite seg merke i.

Skrevet av OlaDunk den 11.01.2010 kl. 00:40

Avhengig av hva du mener med ledende så tror jeg jeg vil si at det nok er du som har skylapper her nå. Iphone er uten tvil det som er "buzzet" blant vanlige folk som er litt mer interessert i mobil til mer enn kun å ringe og sende sms. Der er på ingen måte Android ennå. Den kan komme dit men det kommer til å ta lenger tid enn folk tror. I åretall har jeg spådd hva som skal komme, og normalt har jeg ganske rett. Men gjengs er at jeg alltid har vært for optimistisk i forhold til hvor fort. Android kommer men "world domination" er de langt unna (if ever), og hvorfor skulle ikke Apple svare på trusselen?
Kall meg gjerne naiv, men de andre platformene ser jeg bort fra. Man skal aldri utelukke Windows, men med 10 apps i Windows marketplace for Norge så blir det for dumt. De er milevis unna. Nokia er langt unna en bred "wow" fra folket. Jeg tviler på at de kan gi oss noe mer med "hjemmebrygget". De er steingode på å "connecting people", men folket idag krever mer enn bare connection og Nokia må inngå allianser for å ta steget videre tror jeg.

Re: Re: Re: Re: Maemo er noe å bite seg merke i.

Skrevet av luringen den 11.01.2010 kl. 14:13

"Iphone er uten tvil det som er "buzzet" blant vanlige folk som er litt mer interessert i mobil til mer enn kun å ringe og sende sms."

Ja det er delvis korrekt, og jeg forklarer hvorfor i min kommentar. Men om man skal prøve å gi et litt mer nyansert bilde av virkeligheten må det legges til at mange som bruker mobilen som et avansert verktøy til e-post og kommunikasjon, gjerne integrert med sin arbeidsplass' øvrige it-system, gjerne gjør dette med andre smart-telefoner enn Iphone.

Iphone er en kjekk telefon. Med mange applikasjoner av høy kvalitet tilgjengelig. Likevel er det først og fremst som gadget Iphone er ledende. Det er ikke, har aldri vært, en ledende smart-telefon til produktivitet.

En viktig grunn til Iphones suksess, den har fått ikke-avanserte brukere også til å ta i bruk en smart-telefon. Men tro ikke at flertallet av disse bruker telefonen hovedsaklig til produktivitet.

Jeg prøver så godt jeg kan å unngå framstå som Iphone-hater, noe jeg ikke er. Det er bare et forsøk på å framstille verden litt mer nyansert...

Re: Re: Re: Re: Re: Maemo er noe å bite seg merke i.

Skrevet av OlaDunk den 12.01.2010 kl. 10:27

Ja jeg mener jo også at jeg prøver å fremstå nyansert. Derfor tror jeg 1) at Iphone får konkurranse (etterhvert) og 2) at ting tar lenger tid enn man tror.

Det er faktisk en økende trend at Iphone også blir bedriftstelefonen. Husk at mange av de tekniske innkjøperne i bedrifter idaq selv ofte har Iphone. Jeg hørte nylig om en større bedrift (hvis navn skal holdes hemmelig) som nå "tvinger" Iphone på alle ansatte.
Jeg bruker Iphone selv (surprise...man har ikke gjort det mer enn 2 måneder), men har ingen problemer med å bruke den integrert med min bedrifts infrastruktur (windows exchange).

Re: Re: Re: Apple sin ledelse er suveren

Skrevet av Pandy den 10.01.2010 kl. 00:18

Hvis det er nerdene som bestemmer utviklingen ville linux og annen åpen programvare være markedsleder, ikke Microsoft. Dette er ikke tilfelle. Det er blandingen av brukervennlighet, utvalg og selvsagt pris som styrer dette. Nerdene klarer ikke holde brukervennligheten bra nok for resten av oss dødelige.

For ikke snakke om all ondsinnede programvaren som kan legges ut med null forhåndssensur...

Re: Re: Re: Re: Apple sin ledelse er suveren

Skrevet av Petter Smart den 10.01.2010 kl. 23:50

...men vi (nerdene) er også på Windows-platformen. Vi er faktisk flere også. Er ca 2 millioner utviklere for Windows platformen i verden.

Lite imponert

Skrevet av Alex den 09.01.2010 kl. 01:28

"Inntil videre er alle apps i Android Market gratis"
Hvor har dere denne informasjonen fra? Det finnes hundrevis av betalingsapplikasjoner i Android Market, vi i Norge har bare ikke tilgang til dem enda grunnet juridiske komplikasjoner. Men, det finnes en omvei kalt MarketEnabler som gir deg tilgang til disse applikasjonene ved å lure market til å tro at din operatør er en av dem godkjente operatørene.

Jeg ble også til dels irritert over setningen hvor dere skrev "Google har kopiert mye av det om fungerer med App Store.", hva!? Tror dere virkelig at Apple har funnet opp App Store konseptet eller layouten? Apple har såklart kopiert dem også! Makan til iTavisen-artikler skal man lete lenge etter (om man ikke besøker nevnte nettavis).

Norge for PCmister ?

Skrevet av Steve Jåbs den 09.01.2010 kl. 01:36

Kvalmende..

Hvor DUMME kan en dere PCmister bli? Hvor dumme ER dere (igjen...nå har dere jo kjempet for å forsvare bestefarsPC i årevis.. windows 7 He he...HERREGUD!!)

Og nå..går dere atter en gang går i fella og sier liksom at APPLE ikke er den SUPERklare vinneren her ?

NOKIA ? MICROSOFT ? hello..de har tapt denne krigen for LENGE siden.. ?? Er dere så i lomma til feite Balmer at dere har mistet ALL gangsyn?

JEG BARE SPØR!

100 000 APP som lastes ned på sekunder fra APP -store..på sedvanlig..enkelt Applevis.. mot 10 fra galematiasfirmaet Microsoft..og dere avslutter artikkelen med : Hvem som vinner er fortsatt åpent.

Til nød var artikkelen god underholdning, men kjære journalist.. litt KRITISK sans er ikke feil, og da mot egne BOKSTAVER.... Blir flau over dette landet, i resten av verden hylles Apple for at de gjør noe BRA for forbrukerne ...i NORGE hylles Nokia for at de skal relansere sin nettbutikk i 2010.. he he..herregud!

Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av Navnet den 09.01.2010 kl. 10:32

Stakkars, stakkars fanboy. Var det noen som ikke var like nesegrus beundrer av alt Jobs spyr ut som deg? Oi så sinna! Få se hvor sinna du er da!

Re: Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av JÅBS den 10.01.2010 kl. 03:16

BØ ;o)

Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av Buddha den 09.01.2010 kl. 18:49

For et støynivå, Jåbs;) - Du får sikkert eget rom helt for deg selv uten å føle deg ensom hver gang du er på fest, hehe

Re: Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av Jåbs den 10.01.2010 kl. 03:16

Buddha ! Er du HELT sikker på at du ikke har sittet på BAREN litt vel lenge nå ? Bli edru....

Re: Re: Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av såja den 10.01.2010 kl. 11:51

Jeg tror Caps lock på pcen din oppfører seg litt rart. Av en eller annen grunn er helt tilfeldige ord skrevet med store bokstaver. Du burde fikse det..det ser dumt ut!;)

Re: Re: Re: Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av JÅBS den 10.01.2010 kl. 19:05

Hei Sajå-olje
Alle har vi våre PROBLEMER.... Skaff deg en iPhone, så blir du mer opptatt av hva som VIRKELIG er et problem, f.eks at man forsvarer eldgammel teknologi som windows....

Re: Re: Re: Re: Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av gjesp den 12.01.2010 kl. 11:48

Iphone takler tydeligvis ikke Caps Lock funksjonaliteten... Tror jeg venter med kjøpt til den teknologien er på plass...

Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av Kåre den 09.01.2010 kl. 20:16

Det Apple gjør for forbrukeren er å låse ham fast til egen App-store og sensur. Jeg synes neppe det er til det beste for kunder. Windows mobile har applikasjonene og trenger bare å få samlet disse i en App-store for å overgå Apple. Jeg tror derfor MS kommer sterkt tilbake i 2010. Jeg for min del vil satse på det mer frie Android. Iphone er totalt uaktuelt.

Re: Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av Jåbs den 10.01.2010 kl. 03:15

Ja er det ikke fryktelig ;o) Herregud - i stedet for å få noe som fungerer 100% er du opptatt av at det er "låst", og når ble DET ET PROBLEM?? for forbrukeren??

Stakkars deg - du vet ikke hva du går glipp av..

Re: Norge for PCmister ?

Skrevet av Alexander den 10.01.2010 kl. 11:19

Du tar feil. Jeg har iPhone, og kommer til å gå for en telefon basert på Android neste gang jeg skal ha ny telefon. (Syntes egentlig at Nokia burde utvikle en telefon som bruker Android så de er med også her). De fleste produsenter av telefoner i prisområdet iPhone ligger leverer langt mer avansert funksjonalitet for maskinvare, og hvor "kult" eller spesielt er det egentlig å ha akkurat samme telefon som alle andre uansett? (siden du var fanboy).

Når det gjelder anskaffelse av programvare til telefoner, så ser man at alle har kopiert/etterliknet pakkebehandlingsmetoden mange kjenner igjen fra Linux (APT, YUM, osv.). De har bare integrert betaling som en funksjonalitet i løsningen (slik brukeren opplever løsningen ihvertfall).

Jeg tror det blir en spennende tid på mobilfronten, uten at vi i dag kan si hvem "vinneren" vil bli. Man kan jo også som produsent se litt på hva det er man vinner eller ønsker å vinne tror jeg.

For meg som bruker er det 2 programmer igjennom iPhone sin appstore som er spennende. Det ene er handleliste, og det andre er navigering.
På den andre siden er jeg ikke spesielt begeistret for låsing til itunes som ikke er et spesielt godt program, og syntes ikke det er verdt å satse videre på når jeg neste gang skal ha telefon.

Et tankekors.. Når vi innen dataverdenen ser mer mot nettløsninger, hvorfor skal vi da ta stegene motsatt retning på mobiltelefoner?

computer svindel bransjen.

Skrevet av pegasus den 09.01.2010 kl. 04:38

Hvorfor i helvete kan ikke aktørene bruke tilsvarende resurser på computer markedet. Nå har jeg kunn 2 valg det er PC eller Apple. Windows suger og kommer til å gjøre det i evig tid.
Ja ha tenkte jeg da blir det vell apple da. Bra computer til 8000 riktignok dobbel så dyrt som en billig PC. Så spurte jeg forhandleren om han hadde den i en annen farge enn hvit. Nei, den lages kun i hvit farge. Arrogansen til både Apple og Windows er hårreisende.
Windows hadde en omsetning hvor 1/3 var ren overskudd, dette er ren monopol. ikke norsk tipping eller vinmonopolet kan skilte med slike overskudd. Det er perverst.

Ikke taxi svindlerne i oslo ville våget seg med et slikt resultat til skatte myndighetene.

Re: computer svindel bransjen.

Skrevet av slapp av... den 09.01.2010 kl. 10:54

nå bør du tenke på at norsk tipping og vinmonopolet er statlige non-profit selskaper, så SELVSAGT har de ikke samme avanse som Microsoft.

Og hvorfor nevner du ikke alle de ulike Linux OS'ene som du kan kjøre på både mac og pc maskinene?

Tenk deg litt om / gjør litt mer research før du kaster ut påstandene dine.

Apple suger

Skrevet av Tnt den 09.01.2010 kl. 10:44

Utrolig lei av apple og iphone... mange perler på itunes, men utrolig mye dritt. Ingen tvil om at itunes leder big-time, men jeg tror microsoft kan nærme seg på dette markedet. Apple er så kommersielle og monopolistiske at jeg spyr... det finnes lite sjarm med dette lengre... Hater hvordan de låser alt DU EIER til sin bedritne plattform

Re: Apple suger

Skrevet av Peter Keating den 09.01.2010 kl. 16:57

Enig. Heldigvis for oss forbrukere er ikke Microsoft et komersielt monopolistisk selskap.

Re: Apple suger

Skrevet av Jåbs den 10.01.2010 kl. 03:18

Sikker på at du ikke EGENTLIG hater at du ikke kan stjele alt mulig lenger?

Applikasjoner jeg bruker

Skrevet av helge den 09.01.2010 kl. 12:51

To apps jeg bruker daglig

Locale og Astrid for Android

Astrid er en oppgaveliste

Locale er et rammeverk som kobler hendelser opp mot hvor du befinner deg. f.eks instillinger på telefonen - endres etter hvor jeg er - tlf fra "bekjente" går rett i voice mail, bakgrunn på desktop blir bilde av kona når jeg er hjemme mm. -m.

Astrid kobler jeg mot Locale og oppgavelister f.eks handlelister popper opp når jeg er i nærheten av bokhandelen- dagligvarehandelen osv

Re: Applikasjoner jeg bruker

Skrevet av Frode den 12.01.2010 kl. 12:29

Lol fantastisk applikasjon den derre Locale :-) Iallfall din bruk av den :)

Palm

Skrevet av Liten gjest den 09.01.2010 kl. 14:51

Palm er uteglemt her (vet at den ikke er i Norge ennå, men den er vissnok rett rundt hjørnet er jeg blitt fortalt).

En interessant forskjell her er at Linux-varianten på Palm er langt mer normal enn den svært skreddersydde Android som også har en Linux-kjerne dypt nedi der. Palm har da fordelen at enorme mengder eksisterende Linux-programmer lettere kan portes over.

Når GSM-utgaven kommer, vil jeg nok kjøpe den.

Re: Palm

Skrevet av JÅBS den 10.01.2010 kl. 03:20

SÅ PC i hue...så PC i hue.. NÅR det og det kommer...om du bare gjør det og det.. Man må "bare"...etc..

Blir dere ikke snart slitne av dere selv..

Re: Re: Palm

Skrevet av Gjest den 11.01.2010 kl. 08:09

Jeg ble sliten av innlegget ditt. Trekk pusten og prøv å utrykke deg klart neste gang.

Re: Re: Palm

Skrevet av kong olav den 12.01.2010 kl. 12:24

Når man leser sånne innlegg som fra JÅBS så får man overhodet ikke lyst til å kjøpe noe som helst fra Apple.

Hvorfor skal jeg betale dobbel pris for et produkt som i tillegg vil assosiere meg med en gruppe mennesker totalt blottet for kritisk sans?

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut