Foto: Helder Almeida

Disse får sparken først

Gravid, syk, gammel eller kranglete? Sjefen bruker krisen som unnskyldning for å bli kvitt deg.

Guro Aardal Hagen

Publisert: 19.01.2009 - 12:08 Oppdatert: 20.01.2009 - 09:07

Når penger skal spares og staben slankes, benyttes anledningen til å fjerne brysomme ansatte. Spillet er ikke alltid helt rent.

Les også: Her ryker flere hundre jobber

- Mange virksomheter praktiserer en rå form for darwinistisk nedbemanningsstrategi, sier arbeidsrettsadvokat Eivind Arntsen til DN.no.

Som advokat bistår han både enkeltpersoner og bedrifter i forbindelse med omstillinger og nedbemanning. Han merker at det går hardere for seg under økonomiske kriser.

"Mange virksomheter praktiserer en rå form for darwinistisk nedbemanningsstrategi."


- Når bedriftene er i en desperat situasjon, er det tegn som tyder på at prosessene blir råere. Ledelsen kan ha fått klare påbud fra sitt styre, noe som kan presse råskapen nedover i systemet og i ytterste konsekvens ramme arbeidstakerne, sier han.

Tips oss om overtramp i nedbemanningsprosessen!

Konfliktmakere
Selv om arbeidsmiljøloven tilsier at oppsigelser skal skje på mest mulig saklig vis, går noen sjefer etter trynefaktoren.

Les også: Sjefen sparker hvem hun vil

Arbeidsrettsadvokat Eivind Arntsen.

Arbeidsrettsadvokat Eivind Arntsen.

Les også: Fikk 20 minutter på å ta sluttpakke

- Vi ser en del bedrifter som åpenbart ønsker å tynne ut flokken ved å nedbemanne personer som for eksempel har vært i konflikt med ledere eller kollegaer, sier Arntsen.

Skviser ut de eldste
Andre gjengangere er oppsigelser av ansatte med høyt sykefravær, kvinner i eller på vei tilbake fra svangerskapspermisjon og av eldre arbeidstagere.

- Det er helt klart at de i en bedrift rundt 60 år står på listen over nedbemanning, sier Mona Hermansen.

Som daglig leder i IT-forbundet ser hun at mange av sakene som kommer inn gjelder personer med høy alder og lang ansiennitet.

- Jeg kan ikke påstå hårdnakket at alder er grunnen til at de sies opp, men det er veldig mange over 60 som mister jobben.

Hun forteller at hun for tiden jobber med en sak der en arbeidstaker på 62 år, som er 50 prosent uføretrygdet, står i fare for å miste jobben.

- Det blir veldig vanskelig for ham å få noe nytt . Selv ønsker han å fortsette i jobb til han blir pensjonist, sier hun.

Stenger pc-en
Advokaten Eivind Arntsen forteller om klienter som har kommet på jobb om morgenen til stengt pc og ugyldig nøkkelkort, for deretter å tas til side og overtales til å akseptere en sluttpakke.


- Bruk god tid

Advokat Eivind Arntsens råd til bedrifter som skal gjennomføre en nedbemanning, er at de alltid tar seg god tid til å planlegge og gjennomføre prosessen, samt å vurdere hver medarbeider individuelt.

- Ansatte skal vurderes både med tanke på kompetanse og ansiennitet.

Ledelsen skal også se på vedkommendes sosiale forhold, som for eksempel forsørgelsesforpliktelser, låneforpliktelser og annet, samt hvilke muligheter den ansatte vil ha på arbeidsmarkedet, sier han.



- En arbeidsgiver som velger en slik strategi må regne med at det er stor risiko for at det blir etterfølgende konflikter når den ansatte får summet seg og skjønner hva hun har vært utsatt for, sier han.

Straffes for usaklighet
Grisete oppsigelser kan slå tilbake på sjefen.

- Hvis prosessen er uryddig, samtidig som bedriften legger avgjørende vekt på forhold som alder, uenigheter og liknende vil oppsigelsen lett kunne ses som usaklig, og dermed ulovlig i forhold til arbeidsmiljøloven, sier Arntsen.

Før en ansatt kan sies opp, krever loven at bakgrunnen for oppsigelsen skal drøftes med de ansatte. Arbeidsgiver har plikt til å vurdere oppsigelsen også ut fra hver enkelt ansattes forhold, blant annet hvilke konsekvenser en oppsigelse vil få for den som rammes.

Del erfaringer om hvordan nedbemanning i norske bedrifter gjennomføres. Kommenter artikkelen nedenfor.

Men selv når reglene med møter følges, er det enkelte bedriftsledere som tramper over streken.

- Vi ser dessverre en del bedrifter som begynner slike drøftelsesmøter med å gjøre det klart at beslutningen er tatt, og at oppsigelsen for eksempel bygger utelukkende på en kompetansevurdering, sier Arntsen.

Leder av IT-forbundet Mona Hermansen.

Leder av IT-forbundet Mona Hermansen.

Slik saksbehandling er per definisjon ulovlig, siden arbeidsgiver da har tatt en beslutning om oppsigelse uten å lytte til arbeidstakeren.

- Høyesterett har vært helt klare på at det stilles krav til sakligheten ved utvelgelsesprosessen også ved nedbemanninger, sier Arntsen.

- Velkjent fenomen
Fagforbundet Tekna har foreløpig ikke sett eksempler på usaklige oppsigelser i denne runden, etter at finanskrisen var et faktum og oppsigelsene begynte å komme ifjor høst.

– Men fenomenet er velkjent og brukt i en del sammenhenger. Jeg vil ikke se bort i fra at det kommer også nå, sier Arne Frønes, leder i juridisk seksjon i Tekna.

Kommer seg opp på hesten igjen
Selv om mange mister jobben, betyr det likevel ikke at lediggangen varer lenge.
Mona Halvorsen forteller at brorparten av IT-forbundets medlemmer som har vært med i en nedbemanningsprosess, har fått ny jobb.

- Dette gjelder også mange av de rundt 60 år, sier hun.

- Disse arbeidstakerne er proaktive og oppsøker nettverket og de gamle kundene sine. Det vitner om at mange av våre eldre medlemmer er ressurssterke mennesker og at de er kompetente og produktive ressurser som forsvinner fra bedriftene når de sies opp.

Del erfaringer om hvordan nedbemanning i norske bedrifter gjennomføres. Kommenter artikkelen nedenfor.

Lesernes kommentarer

Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Chris den 19.01.2009 kl. 12:46

Meld deg inn i en fagforening NÅ. Der får du gratis hjelp av advokat hvis du blir oppsagt. Det er billig forsiring.

Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Ola den 19.01.2009 kl. 13:21

Jepp, meld deg inn nå, så kan du snylte på de som har betalt godene dine i årevis!

Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Håkon den 22.09.2009 kl. 11:40

Det er alrdi for sent å melde seg inn. Visst nok er det klokt å gjøre det før du sitter midt i en konflikt, men det er aldri for sent.....
skjønte ikke helt denne:
" meld deg inn nå, så kan du snylte på de som har betalt godene dine i årevis! "
Jeg gjentar... Det er aldri for sent.....

Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Snurre den 24.12.2009 kl. 13:10

For de godene er selvfølgelig noe man bare får av arbeidsgiver, ikke noe du jobber for. Ola, har du i det hele tatt jobb? Arbeidsgiveravgift osv. er en del av lønnskabalen. Hadde ikke folk hatt sykepenger osv, hadde den rene lønna vært høyere. Ferie, sykepenger og regler for oppsigelse osv. er resultat av forhandlinger gjennom årtider. Ingenting er gratis, hverken for arbeidstakere eller arbeidsgivere. Mer ferie, fritid, sykelønns- og penssjonsordninger har alltid gått på bekostning av økt lønn. Vi er alle med på å betale for oss, og arbeidsmiljøloven er utarbeidet gjennom forhandlinger mellom arbeidsgiverforeningene og arbeidstakerforeningene. Det er gi og ta for begge parter, og å kalle opparbeidede rettigheter for snylting gir bare inntrykk av liten eller ingen kompetanse og forståelse om arbeidslivet. Lykke til! ;-)

Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Trond den 19.01.2009 kl. 18:49

Jommen sa jeg smør. De tillitsvalgte er stort sett forferdelig feige, og tenker nok som oftest mest på hvordan de selv kan redde sitt eget skinn. Samt slikke ledelsen oppover ryggen...

Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Chris den 19.01.2009 kl. 20:38

Hvis det er sånn ville jeg tatt kontakt med forbundet. Der får du hjelp. Det er dritkipt å bli oppsagt fordi bedriften går dårlig. Jeg veit for jeg har opplevd det. Jeg fikk mye hjelp og støtte fra min fagforening

Re: Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Var der selv den 20.01.2009 kl. 08:34

Jeg var med på en hoderulling, det var mange som ble overrasket da den lokale foreningen var så lite hjelpsom. En tok kontakt sentralt der de igjen ringte de lokale. Det hjelp overhode ikke.

Mitt inntrykk fra den gangen er at lokale fagforeningsledere kjører sitt eget løp med egne agendaer, selv om sentrale krefter ser det anderledes. Dessverre er de på sentralt hold ganske naive når det gjelder omfanget av samrøre her til lands. Du kan tro det var endel som sa opp sine medlemsskap.

På mindre steder der bedriften er dominerende enten i form av antall arbeidsplasser, sterke personligheter og nettverk eller andre bidrag, er det en helt utrolig samrøre. Der jeg opplevde dette så var til og med lokalavisen med på notene.

Re: Re: Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Roger den 22.01.2009 kl. 09:28

Bet meg fast i det du skiver om lokal avisene, disse er privat eigd, av de største idiotene i landet, de trykker sitt ensidige syn, hele tiden, og prøver du å få inn noe som går mot deres syn, vel da er du fienden, kan nevne 2 aviser som er totalt styrt, møre nytt og møre. Begge aviser er totalt styrt, du kommer aldri til å få inn noe over raskende der. Dette er aviser som trykker kodene til frimurerene, og er stolte av å kunne bidra med dette.

oppsagt

Skrevet av joda smør den 26.01.2009 kl. 21:55

Som regel så styrer ledelsen hvem som skal velges som tillitsmann og tilitsmenn er som regel den feigeste ansatte i flokken. Har aldri møtt en tillitsmann med baller, bare nikke dokker og synsere. Prøvde å stille til valg en gang men ble rett og slett hysjet ned av distrikssjefen og ble bedt om å ikke forstyrre, må si jeg ble satt ut. De hadde nemlig planlagt hvem som skulle velges fikk jeg senere høre. LO i bedrift er en vits, bare tak i de høyere i organisasjonen.

Re: oppsagt

Skrevet av taitort den 25.03.2009 kl. 08:56

Hva med ballene til de ansatte i denne bedriften? Her jeg jobber er det de ansatte på golvet som velger sine tillitsvalgte. Ledelsen har null påvirkning. Derfor har vi et sterkt tillitsvalgtkorps i bedrift, region og konsern.!!

Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Gjest den 26.01.2009 kl. 21:58

Den erfaringen gjorde jeg meg, og meldte meg ut!

Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Aksel den 10.02.2009 kl. 02:57

Totalt usakelig, hadde det ikke vært for de tillitsvalgte rundt omkring i landet, ville de fleste bare blitt feid unna og skjelden hatt rettigheter. Tillitsvalgte forhandler for sine arbeidere og medlemmer, det er derfor man blir tillitsvalgt. Noen tenker kanskje som deg at de skulle kunne slikke en ledelse, men de er i GODT mindretall...og husk at de er valgt!

Tull

Skrevet av Bjørn den 24.03.2009 kl. 23:02

Enig med deg,Fagforeningen hjalp ikke,mistet jobben jeg!!

Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av taitort den 25.03.2009 kl. 08:51

Dersom du har slike erfaringer med dine tillitsvalgte så burde du selv, med dine høye idealer, stille til valg. Du ville selvfølgelig vinne valget og derved ha mulighet til å rydde opp!

Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Solveig den 25.02.2010 kl. 12:16

Helt enig. Tillitsvalgte i NSF direkte motarbeider enkeltmedlemmer for å slippe å bli innvolvert i saker som berører ledelsen. De har misforstått (eller kanskje forstått...) og tror de er en del av ledelse grppen. Får lov å spise smulene fra bordet deres....

Re: Re: Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Tillitsvalgt den 25.02.2010 kl. 12:41

Man får ikke bedre tillitsvalgt enn det man fortjener. Det er medlemmene som selv velger hvem som skal representere dem overfor leder/eier.

Meld deg UT - NÅ

Skrevet av Halvor den 19.01.2009 kl. 19:00

Min vurdering er akkurat MOTSATT! Fagforeninger er dessverre for en stor del til for sin egen del. Når det kommer til stykket, og man virkelig tenger hjelp, så er det bestandig de sterkeste som vinner - og de som trenger mest hjelp fra fagforeningene BLIR SVIKTET! Jeg har opplevd det flere ganger. Derfor forstår jeg ikke hvorfor så mange lar seg lure, og sponser fagforeningspamper i LO ol. med rådyre kontingenter.

Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av Egil! den 19.01.2009 kl. 19:37

Det beste er og nedbetale all gjeld og bli gjeldfri så slipper man og bekymre seg så mye over jobben. Det er først når du ikke har gjeld man er fri og kan si hva man vil. Sjefen kan ikke skade deg økonomisk når man er gjeldfri.

Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av i.rezai den 19.01.2009 kl. 20:37

Må bare si at der er det beste en kan gjøre er det du sier her. helt enig med deg.

Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av Kicker den 19.01.2009 kl. 20:53

Jeg sparer 30000 i mnd og har gjort det i mange år. Nå er jeg i stand til å overleve 3+ år uten å gjøre en dritt. Og det er etter arbeidsledighetstrygda evt. tar slutt og pengene jeg får etter en evt. rettsak mot arbeidsgiver. Jeg bekymrer meg ikke over sjefen eller noe annet. Herlig!

Re: Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av poftein den 24.03.2009 kl. 23:43

Og du har ei lønn på ????
Er nok ikke mange som kan spare så mye nei..He he.

Re: Re: Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av Gjest den 25.05.2009 kl. 16:33

he he må flir æ, sindig trønder som æ e... sparer 30000 i mnd?
bytt planet foreslår æ.. fagforeninga gjør som regel bra jobb, men selvfølgelig unntak der som alle andre plasser , men det forplikter og være arbeidstaker, du må still opp for kollegaer og stå på krava !! det er helt gratis å gjøre det.. hvis alle har gjort det så har vi ikke hatt så mange usaklige oppsigelser... men som sagt; det forplikter ,, ikke mel sin egen kake!!!!!

Re: Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av taitort den 25.03.2009 kl. 09:01

En som kan spare kr. 30.000.- pr. måned, en sum som er større enn de fleste arbeidere har i netto lønn, har vel ikke noe i denne diskusjonen og gjøre. Denne personen kan neppe kalle seg arbeider.

Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av Overtid den 19.01.2009 kl. 22:20

Ja om du har plenty av millioner, om du ikke kan leve av kapital inntekter er du likevel nødt å ha inntekter for å leve.

Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av yutr den 06.02.2009 kl. 15:31

Ditto! Det er gjelda som gjør en til møll og slave! Jeg sparer 10 000 mnd av lønna mi - rett inn til konto "Operasjon frihet!" Jepp!

Re: Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av Hedda den 11.09.2009 kl. 09:26

Jeg er enslig mor til 3 barn, skulle gjerne spart 10 000 kr. i måneden, men har vel ca. 3000 kr. igjen i måneden til "luksus" som kinobilletter osv. til ungene, matpenger på Sfo, en kaffe med venninner, klær, uventede reparasjoner osv. Bil tør jeg ikke skaffe meg, for jeg har ikke råd til evnt. reparasjoner på den. Jeg har 3 års høyskoleutdanning, har egen liten bolig (med lån), fast jobb og normal kvinneinntekt, kanskje t.o.m. litt i overkant. Og synes fagforening er kjempenødvendig, for jeg lever etter "Operasjon overleve". De fleste fagforeninger gjør en svært god jobb, og jeg har fått god hjelp av min. De jeg ikke har fått god hjelp av er arbeidskontoret de få gangene jeg har vært arbeidsledig i en periode. Der måtte man bare stå på selv for å skaffe seg ny jobb.

Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av Willy den 20.01.2009 kl. 10:20

Det finnes andre alternativer enn LO. I YS er IT forbundet. Der koster det 200 kr måneden å være medlem. du trenger ikke være med i noen klubb på jobben. Jeg fikk god hjelp av dem til å forhandle sammen med meg.

Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av Stefan den 20.01.2009 kl. 16:41

Eller meld deg inn i Krifa.no - de er tverfaglige og ennda rimeligere. Det koster 139/mnd og de gir hjelp direkte fra juristene deres.

Re: Re: Meld deg UT - NÅ

Skrevet av taitort den 25.03.2009 kl. 10:54

Jada. Meld deg inn i YS nå så hjelper de deg om tre måneder. (Karenstid.) Det har ikke vi i LO.

De som kommer inn i fagforeninga nå

Skrevet av Prosessor Max den 20.01.2009 kl. 09:28

er for sent ute. Klubben sikrer sine egne og er en skyggeorganisasjon hvor "gutta" sikrer seg sjæl. Jeg har sett dette flere steder på nært hold.

Ledelsen vil se etter personer som bidrar til å sikre resultater slik at de kan stå med rak rygg overfor styret. De som har kompetanse og kontaktnett er tryggest.

Men (!) det er i disse tider bedriftene risikerer å miste de "beste". Mye usikkerhet og støy kan føre til at nøkkelpersoner beveger seg over til et "sikrere kort".

Så la foreninga og ledelses sloss med hverandre om ingenting. Personlig ser jeg dette som en mulighet for betydelig lønnsvekst og ny posisjon i et enda tryggere selskap. Yihaa!

Re: Meld deg inn i en fagforening

Skrevet av Beaviz den 25.05.2009 kl. 22:05

Jeg var innmeldt i fagforening og ble sparka, hørte nada fra dem, Transportarbeiderforbundet. Norges dårligste fagforening kanskje, men jeg har null tro på de.

Arkitekter

Skrevet av Jumbo den 19.01.2009 kl. 19:50

Jøss, dette hadde vært noe for Niels Torp arkitekter å lese :-/

Tekna vet at Telenor har trampet over streken.

Skrevet av Gjest den 19.01.2009 kl. 22:14

Jeg er en av de "gamle" som har blit squeezet ut, lettvindt og greitt, med fagforeningens velsignelse. Telenor brøt 10-15 lover og regler for å kvittte seg med en som prøvde å komme tilbake etter sykdom, under IA-avtalen til-og-med. Fagforeningsmannen lukket øyner og ører for alle ulovligheter - kjøpt og betalt av ledelsen. Jeg skriver en bok om dette nå.

Re: Tekna vet at Telenor har trampet over streken.

Skrevet av tor og odd den 29.03.2009 kl. 20:57

granskning må utføres her !

Naturligvis!

Skrevet av Chris den 19.01.2009 kl. 22:22

Hvis bedriften er presset økonomisk, vil den naturlivis ønske å bli kvitt dem som koster mest i forhold til hva de yter!
Chris

Re: Naturligvis!

Skrevet av Idiologisk den 26.01.2009 kl. 22:00

En dust fortjener å bli kalt det han er. Du er en dust!

Re: Re: Naturligvis!

Skrevet av Roar den 17.02.2009 kl. 19:21

Chris har nok rett her. Det er litt andre valg å ta hensyn til når du sitter på andre siden av bordet. Når et firma får økonomisk trøbbel så må det kjempe for å overleve. Hva er alternativet? En konkurs? Kutte lønningene til alle? I tøffe tider må man satse på de som kan få til noe og de som har noe å gi. Det høres kanskje ikke helt rettferdig ut, men det er det eneste som er logisk.

Hva faen?

Skrevet av Huebruker den 19.01.2009 kl. 22:46

Tenk dere at dere selv var sjef med pålegg om å nedbemanne. Ville dere sagt opp folk med minimalt sykefravær og mye samarbeidsvillighet for moralens skyld? Selv de som har rettmessige fraværsgrunner, kommer i andre rekke i forhold til de som alltid er der!

Re: Hva faen?

Skrevet av helt enig, men den 11.09.2009 kl. 21:23

Arbeidsmiljøloven sier også, at det ikke er lov til å plukke, kun av de som kansje er mye syke eller svake på en eller annen måte. Fordi at oppsigelsen skal veies opp mot ulempen for bedriften, sammeliknet med ulempen for den ansatte, ved oppsigelse. Dette under nedbemanning.

Skvising tar liv....

Skrevet av Carl den 19.01.2009 kl. 22:47

Skvising har foregått lenge og har kostet mange liv.
Denne historien har bitt seg fast:
http://raufosshistorie.googlepages.com/nammo

OPPSIGELSE ikke sparken!

Skrevet av Nalle Berg den 20.01.2009 kl. 08:28

Her snakker vi om oppsigelser. Kan ikke journalister snart lære seg forskjellen mellom å sparke noen og å si opp noen?

En som blir oppsagt har ikke gjort noe galt. Bedriften ser seg nødt til å si opp fordi de ikke lenger har råd til den ansatte.

Om man sparker noen er det fordi de har gjort noe galt, som å stjele fra bedriften, skulke jobben eller etter gjentatte varsler fremdeles ikke utføre jobben de er satt til å gjøre.

Er det så viktig med en «flashy» overskrift at dere velger feil språk med vilje, eller vet dere ikke bedre?

Nalle Berg
./nalle.

Re: OPPSIGELSE ikke sparken!

Skrevet av Gjest den 20.01.2009 kl. 08:38

Sannsynligvis er du en gammel grinebiter, og er vel en av de FÅ i Norge som ikke kaller det å bli oppsagt for å "få sparken".

"Å få sparken eller fyken eller avskjed på grått papir...oppsigelser fra arbeidsgivers side har mange navn, og noen av de peneste er omorganisering, nedbemanning, fusjonering og lignende omskrivninger av en ubehagelig sak."
http://www.ukeavisenledelse.no/ledelse/20080926/om_a_bli_sagt_opp/

Re: Re: OPPSIGELSE ikke sparken!

Skrevet av taitort den 25.03.2009 kl. 11:01

Nalle Berg har mye rett i det han skriver og når Gjest trekker inn "avskjed på grått papir" så er saken klar. De som får det har forbrudt seg. De som er i tvil kan lese Arbeidsmiljøloven. Der skilles det klart mellom oppsigelse og avskjed.

MELD DEG INN I EN FAGFORENING

Skrevet av Kjell Flagstad den 20.01.2009 kl. 16:21

Som tillitsvalgt i en stor bedrift, har jeg dessverre vært involvert i flere små og store nedbemannings prosesser gjennom årene. Har opplevd noen få stygge saker, men også at bedriften faktisk har tatt hensyn både til medarbeidere med spesielle personlige problemer og at det er laget spesielle ordninger for medarbeidere + 60 år. Det er også gitt rimelig greie sluttvederlag.
Tillitsvalgte har ofte blitt stilt ovenfor store utfordringer, men oftest har jeg opplevd å få gehør der vi har gode argumenter. Problemet er at bedriftens ledelse ofte er pålagt et antall som må slutte. Årsakene er mange, og gjengangere er tap av store kontrakter, produkter som ikke lenger er etterspurt eller flytting av virksomhet til lavkostland. Den tillitsvalgte står ovenfor en nesten umulig oppgave og må etter beste evne skåne de som vil få størst problemer. Viktig er det også at bedriften stiller med gode eksterne rådgivere til de berørte. Det er tøft å rammes av nedbemanninger, men tro det eller ei, det er også tøft for de som blir tilbake. Det er viktig at ingen blir sittende alene med problemene, og at det også må huskes på at hele familier rammes. Tilbakemeldinger jeg har fått, er at de fleste som har fått litt bistand fra bedriften, relativt raskt kommer i ny jobb. Men her må de også selv gjøre en aktiv innsats

Få de sure og kranglete ut

Skrevet av Adam den 22.01.2009 kl. 09:04

Min erfaring er at de kranglete får ture fram som de vil uten at ledelsen slår ned på noe som helst. Dessuten pleier ikke lederne å skjønne helt hvor ille konfliktene er fordi de som er kranglete med kolleger er alltid smørblide mot sjefene. Skulle gjerne likt å se at en av dem hadde blitt oppsagt... Dette har jeg opplevd på flere arbeidssteder, både i det offentlige og det private.

Ledere!!

Skrevet av Eddie den 24.03.2009 kl. 23:49

Sjefer,ledere,de suger alle sammen! start egen bedrft,så slipper vi å bli jaget,pisket å måtte gjøre dritt vi ikke liker,
Jeg gjorde det,trives så godt,gjør hva du vil,når,uten att pengegriske gubber tråkker en ihjel!!!!
Nei! aldri mer autoritet for meg!!!!!

Re: Ledere!!

Skrevet av taitort den 25.03.2009 kl. 11:05

Og hvem har så Eddie ansatt til å gjøre "Drittjobbene" i sin bedrift? Han gjør jo ikke det selv lenger.

Re: Re: Ledere!!

Skrevet av Gjest den 25.03.2009 kl. 16:01

Kun meg selv!!
gjør oppgavene når jeg har lyst!!

Re: Re: Re: Ledere!!

Skrevet av Gjest den 25.05.2009 kl. 19:27

Hva driver du da med Eddie?

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut

Få konflikter havner i retten

Foto: Ida von Hanno Bast

I forbindelse med nedbemanningsprosesser er det ikke sjelden at det oppstår konflikter. Mange arbeidstakere er bevisste på at rettighetene de har, og kontakter advokat for bistand. Samtidig er de aller fleste bedrifter interessert i å strekke seg langt for å unngå at tvistene havner i retten.

- Med tanke på videre karriere skal en arbeidstaker tenke seg svært nøye om før hun saksøker egen arbeidsgiver. Tvister blir fort offentlige, og når stadig flere «googler» potensielle arbeidstakere kan en gammel arbeidstvist skape store problemer for videre karriere.

Vår erfaring er at begge parter har alt å tjene på en konstruktiv dialog for å finne en løsning som begge kan leve med. I praksis betyr dette gjerne at man blir enige om en sluttpakke, sier advokat Eivind Arntsen.